Aku menantu paling tak cantik, kulit hitam, ipar pula semua cantik2, mertua putih melepak, lepas je nikah, aku sgt tertkejut bila mertua pilih melayan aku macam tu sekali kini aku hanya mampu berdoa

Gambar diatas adalah utk ilustrasi sahaja. Sila baca dibawah ini utk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih krn membaca perkongsian kami ini.

Saya rupa tak ada, kulit hitam. Mertua pula putih melepak, ipar2 semua cantik2. Aku jadi risau mereka tak terima aku. Kebelakangan ni, banyak saya baca luahan di dalam ini berkenaan sikap dan perangai ibu mertua yang kejam.

Sebenarnya cerita cerita seperti ni mmberi gambaran dan persepsi yang buruk untuk pasangan yang baru nak berkahwin. Sebab saya sendiri pernah mengalami kerisauan itu. Saya nak bercerita tentang ibu mertua dari sudut yang positif pula. Bukan semua ibu mertua jahat. Masih ramai ibu mertua yang baik. Percaya lah.

Saya A, wanita berkerjaya. Sekadar pekerja biasa sahaja. Suami saya agak berjawatan, pewawai tinggi kerajaan, anak tunggal lelaki dalam keluarganya. Suami dibesarkan dalam keluarga yang penuh dengan adab dan sopan santun. Mereka bercakap dengan lembut dan tidak pandai sindir menyindir dalam berbicara.

Bapa mertua pesara kerajaan, manakala ibu mertua suri rumah sepenuh masa. Anak anak mereka (ipar duai saya) semua berjaya dalam pelajaran dan mempunyai pekerjaan yang baik.

Pada awal perkahwinan, saya sangat bimbang, krn saya hanya lah anak kampung. Saya kurang rupa dan berkulit hitam, sedangkan mertua saya putih melepak. Ipar duai pun cantik belaka. Lagi pula saya seakan f0bia apabila sering mendengar cerita dari emak saya, yang mana emak adalah menantu yang dibenci.

Dikata, dih1na dan dibvli oleh mertuanya. (opah saya)… krn menurut emak, emak buruk rupa dan berkulit hitam, sedangkan emak mertuanya putih. – sama macam kes saya. Jadi, dengan kekurangan itu, emak selalu dibanding bandingkan dengan menantu perempuan yang lain. Dis4kiti perasaannya. Bercakap ikut sesuka hati mereka sahaja.

Sedihnya saya mendengar luahan hati emak, hingga timbul rasa takut untuk bermertua. Rasa ingin mncari suami yang yatim piatu sahaja… hahaha. Tetapi, takdir menemukan saya dengan suami yang punyai keluarga yang sempurna. Lagi menambahkan kerisauan saya, apabila suami adalah anak lelaki tunggal mereka. Tentu ibu mertua inginkan menantu yang cantik lawa… putih dan sempurna.

Rupanya, jangkaan saya sama sekali meleset. Ibu mertua saya adalah ibu mertua yang terbaik di dunia. Ye… yang terbaik di dunia. Beliau tidak pernah merendah kan saya yang serba kekurangan ini. Saya tak pandai masak, dia ajar dengan sabar.

Bila saya rasa s4kit s4kit masa mengandung, diurutnya saya dengan penuh kasih sayang. Berjam lamanya, sehingga saya rasa benar benar lega. Apa sahaja yang saya inginkan, abah dan mak mertua akan usahakan sampai dapat…

Setiap kali kami ingin balik ke rumah mertua, bilik kami disiapkan secantik bilik pengantin, bersih, wangi dan kemas. Ya Allah, bersyukurnya saya. Bahagianya hidup saya. Saya ceritakan pada emak saya, bahawa bukan semua mertua itu jahat.

Dan.. emak saya kata, ini adalah krn Allah menjawab doa doanya yang sangat berharap agar anak perempuannya tidak mengalami nasib sedih bermertua sepertinya. Alhamdulillah. Terima kasih emak atas doa doa emak untuk anakmu ini.

Kawan kawan sekerja saya hairan apabila melihat saya sangat seronok dan teruja setiap kali nak balik beraya di rumah mertua. Krn bagi mereka, seronok lagi beraya di rumah emak sendiri. Bagi saya sama sahaja, di mana pun saya seronok.

Setiap kali kami nak balik semula ke kediaman kami, maka penuh saratlah kereta dengan pelbagai bekalan untuk kami bawa balik. Anak anak saya juga adalah cucu yang disayangi. Sama sahaja dengan cucu mereka yang lain. Tak ada bezanya.

Jika sorang dapat duit raya RM50, semua pun akan dapat dengan nilai yang sama. Pembaca sekelian, sebenarnya banyak lagi kebaikan mertua saya yang hendak saya cerita kan. Tapi, cukup la setakat itu sahaja. Nanti lebih lebih sangat, orang meluat pula membacanya.

Cuma apa yang saya nak tekan kan di sini, jangan bimbang untuk bermertua. Krn bukan semua mertua itu jahat. Berdoalah banyak banyak agar dikurniakan mertua yang baik dan yang membahagiakan. Kini… kedua dua ibu dan bapa mertua saya telah pergi buat selamanya. Kedua duanya pergi di hari Jumaat yang mulia. Ibu dan bapa kandung saya juga telah tiada.

Sekarang… saya hanya mampu mendoakan dan mengirim pahala dari bacaan al-quran yang saya baca pada setiap hari untuk semua kesayangan2 yang telah tiada. Dan… saya hanya mampu mengenang segala kebaikan dan kasih sayang yang telah mereka berikan kepada saya selama 18 tahun yang saya sempat menjadi menantu mereka.

Al-fatihah untuk kedua ibu bapa ku dan kedua ibu bapa mertuaku. Untuk aruwah emak dan abahku, mak, sekarang saya hidup bahagia atas doa doa emak untuk saya. Terima kasih mak.

Untuk kedua mertuaku, emak abah… saya akan besarkan cucu cucu emak dengan penuh kasih sayang dan lemah lembut seperti emak dan abah mmbesarkan suami saya dan ipar2 saya yang lain.

Dan.. bahagia saya nak khabarkan, cucu lelaki emak sekarang sudah pun menjadi al-hafiz. Alhamdulillah. Terima kasih Allah. Terima kasih emak, abah, emak mertua dan abah mertuaku. Terima kasih atas kasih sayang yang telah diberikan. Dapat saya menikm4ti syurga di dunia ini. Alhamdulillah.. Sumber ekisah.

Ini pula kisah kedua yang lebih mendebarkan. Tajuk Adik Ipar Macam Xsuka Tengok Abang Dia Bahagia. Suka H4sut Mak Mertua Utk Burukkan Suami & Saya. Sehinggalah Sampai Tahap… Tak Tahan !!!

Assalamualaikum. Okey sebenar nya camni .. sy berumur 25tahun, dan somi pulak 35tahun .. sy x kisah kawin ngn org yg lebih tua sbb memang taste sy org tua.. yg penting bkn suami org .. somi sy ni asalnyer duda.. sy kawin ngn dia atas sbb cinta .. tapi sy kenal ngn dia dah setahun lebih melalui fb, kenal2 gitu jelah .. 5 bulan sy dah mula rapat.. dia ajak jumpa then dia bawak jumpa family dia 3 kali jer ape bagai sume.. pastu sy tunang 5 bulan terus nikah …

silap sy sbb x mek mase yg lama utk kenal keluarga dia ..somi ade ckp jgn rapat sgt ngn adik perempuan dia ..adik ipar sy umo 30thn sy pun pelik kenapa dia ckp camtu .. tu adik dia kot..dah sebulan kawin baru sy tahu.. sy dan somi ok tapi yg masalah nyer adik dia ..

sy xtahu ape masalah adik dia .. mcm xleh tgk abg dia senang … mil sy okey tapi sbb mil asyik selalu kena cucuk ngn adik ipar sbb suka citer buruk psl abg dia .. dlm mase yg same sy terkena tempias .. mil jdi x okey …bila sy dan somi balik kmpg mil suka perli2 ..sy pun ade gak lah terasa hati tapi sy diam jer .. otw balik kl dlm keta sy ckp kenapa mak perli2 kiter .. somi ckp jgn mek ati .. oklah sy diam ..

somi sy ni buzy sgt dgn keje .. kdg mase utk bini pun kurang , tapi sy paham .. sbb dia carik rezeki .. bila dia terlalu buzy . dia akan amek cuti lah 2 hari utk spendtime ngn bini ..gi lah bejalan kemana2 ..sonok .. yg x sonok kalau kami laki bini pegi travel ke atau spend time laki bini kat tempat2 menarik kami post kat fb adik dia pun nampak then cpt je dia gtw mil pastu mil pun terus call suami ..

dia perli2 dlm marah konon nyer bejalan sana sini boleh pulakk tapi xnak balik kmpg tgk mak.. bukan lah xnak balik kmpg, kira sebulan tu sekali ade jgk balik kmpg tgk mil.. kira balik jgk lah .. nak balik tiap2 minggu memang xdpt .. mntk maaf bnyk2..

sy dah ckp ngn suami kalau x dpt balik .. call lah mak tanye khabar ..ckp ngn mak buzy keje .. sampai terpaksa tinggalkan bini kat umah sorang2 tu pun seb baik ade jiran tlg kawan2 kan …. sekurang2 nya mil tahu .. kalau ngn bini pun xde mase apelagi nak balik kmpg selalu ..

kami memang selalu call camtu .. bkn ape nti sy xnak family awak ckp sy jenis kongkong somi ..x bg somi balik tgk mak plak .. sy bkn camtu .. mil plak bila suami dah ckp camtu mood dia okey jer.. tapi adik ipar sy ni plakk dia mcm x puas hati ..

ade sajer benda yg dia nak bg mak dia susah hati … dia citer lagi yg bukan2 psl abg dia .. pastu kerap sgt msg sy citer keburukan abg dia yg lepas2 ngn bini lama .. dia cam nak buat sy cam bencikan suami …sy xciter sgt kat suami sbb sy xnak dia serang adik dia..

sbb abg dia ni pun dh lamer menyimpan dari dgn ex wife lagi .. tapi sbb pkir mak dia jer .. tapi sy adelah ngadu sikit2 jer kt somi sbb xtahan adik dia kerap msg sy .. msg dah lah mengaibkan org lain plak tu ,, konon dia jer yg betul ..tapi msg mengapi2 kan sy sampai stress di buat nyer ..

sy pendam sorang2 .. kdg sy nangiss sbb sy cuba nak jdi menantu ,kak ipar, maklong yg sporting utk keluarga somi tapi mungkin belum mase nyer lagi pd mata dorang .. sy cuba utk cool lagi .. sy x bape nak layan sgt msg2 dia sbb sy ckp yg lps tu lps lah sy xnak tahu.. dia bengang gak nyer sbb dia xberjaya buat sy dgr ckp dia..

sampai xnak contact sy dah .. dia ajak plak anak2 buah somi join dia berpuak2 .. supaya kurang rapat ngn maklong dia ni .. anak buah dia jenis dgr je ckp mak ngah dia .. so sampai skrg dan setahun 5 bulan kawin ngn somi..

anak2 buah belah somi x rapat dgn sy sbb dorang mungkin lebih kenal maklong dia yg lama ( ex wife somi ) .. somi ckp sound lah terus .. sy ckp sy xleh nak sound nti dia ngadu kat mak .. mcm2 dia boleh putar belit citer sbb dia lagi kuat ngn mak ..sbb dia anak .. dah lah adik awak tu anak bongsu anak kesayangan ..sy ni menantu je masih lgi org lua ..

sy ni ikotkan sy jeles tgk org lain sume satu kepala ngn ipar duai (perempuan)..ipar duai sporting .. berwhatsapp tanye khabar .. pastu weekend kiter spendtime same2 .. berkumpul ramai2 tapi bahagian sy bukan camtu skrg sy ngn adik ipar dah x ngam..

mungkin sbb sy tak layan ape yg dua ckp kat sy ntah lah tapi sy bersyukur dpt suami yg memahami ,, mil yg ok tapi adik ipar plak buat pangai .. sy xtahu same2 ade dia ni nak sgt ke tgk abg dia berpisah buat kali kedua ??

sy berdoa pada Allah mohon cpt lah kurniakan zuriat pada sy dan somi ..moga dgn kehadiran zuriat sy tu dpt mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara sy dan keluarga mertua ..Aamiin .. doakan sy yer . tapi andai kata jodoh sy x pnjg ngn somi .. sy nak dia pikir kenapa abg dia berpisah ..

Sumber: KRT. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan salah.. Terima Kasih!.Sayg korg semua!

Leave a Reply