“Dah 2hari mak salam saya tak lapik tangan,kenapa hari ni lapik..Sy bukan anak mak ke

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

Kisah ini kisah benar yang berlaku pada diri saya sendiri. Satu hari saya pergi ke sebuah Rumah 0rang Tua-Tua. Saya dapat bantuan sejumlah wang daripada se0rang sahabat meminta saya beli dan sampaikan barangan keperluan tersebut kepada 0rang miskin.

Saya waktu tu.. Ya Allah.. Saya kata..

“Makcik..”

Saya pegang saya teng0k muka dia, dia kata.

“Sampai hati hang tak mengaku aku ni mak hang.”

Saat r0ti disuap, air matanya meleleh leleh. Saya b0leh bayang perasan waktu tu dia rindu sangat pada anak dia, saya berlak0n depan dia, saya kata.

“Mak, Maafkan saya mak ye..”

Saya pegang tangan dia saya bawa pi duduk atas kerusi, saya ambik r0ti saya suap ke mulut dia.

Saya waktu tu nak balik, dia pegang baju saya dan dia kata nak ikut saya balik, saya kata takpa lah, j0mlah j0mlah.. Saya isi b0rang apa patut semua. Ringkaskan cerita, saya minta pelepasan untuk bawa balik selama 5 hari saja.

Bila balik rumah saya, Sembayang Subuh saya jadi Imam dia sembahyang di belakang, saya baca d0a, saya teng0k air mata dia jatuh. Lepas tu saya pi salam dia, saya cium tangan dia dan saya kata..

“Mak.. Maafkan saya mak yeee..”

Waktu tu saya tak dak mak dah, tapi saya bayang ini ibu saya, sebab dia rindukan pada anak-anak dia. Pelik, ‘mak’ sudah mula melapik tangan bila bersalam

Dia kata..

“Bukan.. Kalau anak saya dia tak akan buat macam tu, kalau anak saya dia tak akan jadi imam saya, kalau anak saya dia tak akan suap saya makan..”

Bayangkan sahabat-sahabat perasaan se0rang ibu ini, tiba tiba saja dia menangis, saya pun pegang dia, saya peluk dia, saya pun menangis, saya kata..

“Mak.. Walaupun mak bukan mak saya tapi saya sayangkan mak sebagai ibu saya sendiri..”.

Saya pegang tangan ibu ini.. Walaupun dia bukan mak saya tapi saya tahu hati dia rindu sangat dekat anak dia, waktu tu saya pandang wajahnya, saya kata..

“Mak.. Walaupun ibu sebenar saya telah meninggal dunia, tapi mak b0leh ganti tempat ibu saya, mak duduklah di sini..”

Saya pegang dia saya kata..

“Mak.. Jangan cakap macam tu mak..”

Isteri saya menangis di sebelah, anak saya menangis di sebelah pegang dia. Kami pegang dia..

“Mak.. Jangan cakap macam tu mak, jangan mak..”

Dia geleng kepala rupa-rupanya itulah saat penghujung hayat dia, akhirnya dia pun meningg4l di atas ribaan saya di h0spital. Dia meningg4l dalam pelukan saya, saya d0akan Makcik Hajjah khalijah ini r0hnya mudah-mudahan bersama Salafus0leh.

Sahabat-sahabatku, sesiapa yang masih ada mak t0l0nglah taat pada mak, jangan derh@ka pada mak kita, jangan tinggal dia di Rumah 0rang Tua, mak kita sakit kita jaga dia, picit kepala mak kita..

3 tahun dia letak mak dia di Rumah 0rang Tua-Tua, dia tak pergi teng0k, sebab tu mak dia rindu tak b0leh beza saya dan anaknya.. Akhirnya saya tunggu, tunggu punya tunggu tidak ada s@man hampir setahun lebih. Saya pergi ceramah di Masjid di G0mbak, selesai saya ceramah datang se0rang lelaki peluk saya.

Didatangi anak sul0ngnya dalam keadaan menangis. Menangis dalam masjid, 0rang dalam masjid hairan, sebab apa ni, saya tanya pada dia..

“Pasai pa ni? Ada masalah apa ni..?”

Dia berkata dalam keadaan menangis..

“Ustaz.. T0l0ng bagi tahu di mana kvbur mak saya ustaz? T0l0ng bagi tahu di mana kvbur mak saya?”

Saya kata..

“Kenapa hari ni baru tanya kubur mak kamu?”

Dia kata..

“Ibu.. Ibuuu… Ibuuuu..”

Tiba-tiba saya angkat dia tak jauh dari kvbur ibunya belum sampai lagi ke kvbur ibunya, dia dah hembuskan nafas terakhir berhampiran kvbur ibunya..

Allahuakbarrrrrrrrrrrrr… Mengucap panjang saya.. Allah SWT tunjuk di atas dunia lagi balasan anak yang derh@ka pada ibu dan ayah. Sem0ga kisah ini menjadi pengajaran di luar sana, ambillah iktibar dari kisah di atas.

“Dan apabila mata ibumu sudah tertutup, maka hilanglah satu keberkatan disisi Allah, iaitu d0a se0rang ibu”

Klau bt0l sayangkan mak k0rang, t0l0ng share kisah ini. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih!

Leave a Reply