“Dah mula sakit tekak, nafas kadang-kadang 0n 0ff macam..”-Keadaan terkini Ashraf Muslim

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

DIMASUKKAN ke H0spital Sungai Bul0h, Selang0r kerana dijngkiti C0v1d19 sejak Ahad lalu, pelak0n Ashraf Muslim berkata banyak hikmah dip0lehi sepanjang menerima rawatan di wad h0spital berkenaan.

Menurut Ashraf, 38, sepanjang berada di wad, dia dapat menunaikan s0lat secara berjemaah dan mengisi waktu dengan pelbagai aktiviti keagamaan bersama pes4kit lain.

“Selama ni saya tak tahu, apabila dah kena baru saya faham kenapa Allah pilih saya sebagai 0rang yang kena C0v1d19. Banyak saya belajar benda menarik di sini, banyak hikmah Allah berikan. Setiap hari dapat s0lat berjemaah tepat waktunya dan ada ceramah… macam-macam aktiviti di sini.

“Kalau di rumah, tak sempat itu semua, duduk se0rang teng0k televisyen sahaja. Dekat sini kawan-kawan semua baca Al-Quran, cerita fasal agama dan kebesaran Allah. Senang cerita datang sini macam masuk summer camp, kem bina semangat.

“Di sini ramai pes4kit daripada kalangan jemaah tabligh, mereka tunjuk cara dakwah dan buat hati kita tenang. Sebab itu Allah pilih mereka sebagai g0l0ngan terawal dapat C0v1d19,” katanya menerusi siaran langsung di 1nstagram pada malam Khamis.

Sementara itu, Ashraf turut memperbetulkan tanggapan neg4tif netzen mengenai pes4kit dalam kalangan kluster jemaah tabligh.

“Saya selalu fikir kenapa C0v1d19 bermula dalam kalangan jemaah tabligh, ramai 0rang salahkan mereka… ini jawapan saya nak beritahu!

“Di wad ini ada berpuluh pes4kit daripada jemaah tabligh dan mereka ini menghidupkan h0spital dan wad dengan nilai Islam… tunjuk kepada kita cara dakwah.

“Setiap wad diazankan 0leh pes4kit. Ada tabligh, ada pelajar madrasah. Kalau 0rang dah s0lat jemaah depan mata, mestilah kita ikut sekali… banyak benda yang kita belajar di sini,” ujarnya.

Bercerita mengenai tanda-tanda sebelum dia disahkan p0sitif C0v1d19, pelak0n drama Geng Tadarus ini memberitahu tidak mengalami sebarang simpt0m sehinggalah hari ke-12 jngkitan.

Katanya selepas empat hari dimasukkan ke h0spital, baharulah dia mula mengalami s4kit tekak dan sesak nafas.

“Sekarang ini saya mula s4kit tekak, nafas kadang-kadang 0n 0ff macam susah sikit… nak makan s4kit tapi semua 0rang lain-lain simpt0m. Saya ni selepas 14 hari baru ada simpt0m s4kit.

“Hari kelima dimasukkan ke wad baru rasa pedih-pedih di tekak, sesak nafas… macam itulah, perut pun rasa macam ada angin, sebu, lepas tu hilang, ada masa dia datang semula.

“Nasib baik saya pergi buat saringan, kalau tak buat ujian jalan sana sini dah banyak tempat saya bawa v1rus… b0leh dikatakan 25 peratus di sini tak ada simpt0m, jadi semua ikutilah saranan kerajaan, ku4rantin dan terus duduk di rumah,” ujarnya.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Mstar

Leave a Reply