Dahulu aku ada ramai kawan lelaki sebab aku kasar sikit tapi dengan suami aku tak pernah kasar,aku manja.Segalanya bermula setelah

Gambar diatas adalah untuk ilustrasi sahaja.Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.Sebelum kahwin,apa yang kita sering fikirkan yang indah-indah belaka.Ke mana sahaja berdua, ke hulu ke hilir bagaikan dunia kita yang punya.Namun ini sebaliknya. 0rang yang sudah berumah tangga sahaja yang faham keadaan dan situasi ini.

Assalamualaikum admin.Maaf kerana tidak menggunakan nama sebenar.Tetapi aku tak punya kekuatan utk guna identiti sendiri. Aku sangat buntu dan perlukan bantuan admin dan rakan-rakan untuk bantu aku jika ada yang berpengalaman dan ikhlas membantu.

Tujuan aku cerita ini sebab aku dah keliru dengan diri aku sendiri. Aku tak mampu nak meluahkan pada sesiapa kerana tidak mahu meng4ibkn sesiapa. Kepada admin, m0h0n maaf sekali lagi kerana aku menggunakan akaun palsu supaya tiada siapa yang kenal aku.

Aku adalah se0rang isteri kepada se0rang suami yang bagi aku sangat baik, menetap di selatan tanahair iaitu negeri J0h0r dan b0leh dikatakan tidak jauh dari keluarga dan keluarga mertua.Suami aku se0rang yang tidak mer0k0k, se0rang yang amat menjaga s0lat, menjaga ikhtilat, tidak pandai bers0sial, tidak b0r0s, menyediakan keperluan seperti rumah,makan dan pakai.Suami aku berumur lewat 20an dan aku pula awal 20an.

Dugaan ini bermula bila aku mendapat tawaran kerja luar negara sbelum berkahwin lagi. Aku bukan se0rang yang pandai, jadi bila ada peluang,seb0lehnya aku tidak mahu mensia-siakannya. Aku terima tawaran tersebut walaupun pada awalnya ditentang tunang (suami aku skrg).Aku juga pernah bagi tahu, kalau berat rasa nk tunggu aku (masa tu bagi tau nak kerja dalam 2-3tahun memandangkn gaji tinggi dan ada plan utk kumpul duit) aku rela dia putuskan tunang dan kahwin lain, sebab istikharah aku menunjukkn tempat di mana aku berkerja sekarang.

Tetapi dia tetap nak kahwin dan sanggup pjj(perhubungan jarak jauh). Aku jadi serba salah, sayang tapi tak sanggup meluk4kan.Selepas beberapa bulan aku kerja,aku berkahwin dan dalam tak sedar dah setahun kahwin dan pjj.Walaupun jauh, setiap 2 bulan skali aku akan balik cuti dalam 2minggu walaupun susah dan mncabar macam mane p0n aku tetap balik.

Kadang kala sebulan skali.Setiap kali balik aku layan el0k-el0k suami aku,bangun awal pagi kadang kala siapkn lauk bekal dia pergi kerja.Cuba untuk jadi isteri terbaik. Walaupun aku tahu isteri yang baik adalah yg berada di sisi suami.

Iya, aku selesa kerja di luar, alhamdulillah rezeki nikmat yg Allah pinjamkan sangat banyak,c0nt0hnya keluarga aku bukan dari g0l0ngan 0rg senang,1k utk setiap bulan yang aku berikan sangat besar buat mak ayah walaupun itu bukan tanggungjawab aku sebagai anak prempuan.Dan kawan-kawan aku yang lain, selalu mengadu ada masalah duit.Lagi membuatkan aku t4kut nak berhenti.

Bukan aku tak percaya rezeki Allah, mungkin ini cara Allah t0l0ng aku untuk capai m0dal sebelum aku balik. Apa yg mampu aku t0l0ng, aku t0l0ng, bahkan aku yakin, setiap rezeki yang aku dapat ini, terselit rezeki 0rg lain. Berbalik pada suami aku, setiap kali balik, dia akan tanya, sampai bila nk kerja jauh.

Bukan aku tak nak kerja kat sana, tapi dia p0n cukup-cukup makan je bila da p0t0ng duit rumah, kereta dan macam-macam lagi.Dia p0n pernah cakap tak nak aku jadi suri rumah saje. Dia nak buat bisnes tapi belum ada m0dal, jadi aku cuma mintak dia redha aku kerja luar bukan untuk aku s0rang tapi untuk t0l0ng dia jugak.

Dia tak pernah mintak duit aku tapi semua kelengkapan diri, aku tanggung sendiri. Dan aku tak berkira pun untuk beli barang-barang dalam rumah,maklumlah rumah baru, k0s0ng, malah rancak jugak aku hias itu ini setiap kali balik. Aku tak pernah mintak duit dia sebab aku tahu gaji dia banyak mana, tp bila aku kenangkn kerja aku dulu 7am-7pm gaji 1k.

Dgn kelulusan dan tahap ek0n0mi sekarang,ada banyak cerita mengaitkan kesempitan wang, aku buntu. Aku tak bersedia nak berhenti.Sekurang-kurangnya bagi la aku setahun dua lagi untuk aku cukupkan m0dal.Dan setiap kali aku balik mesti ada g4duh. Dia tak pernah buat aku rasa nak stay wlaup0n banyak kali aku bagi tau apa sebenarnya yang aku nak dari dia.

Dia tak pandai amik hati aku, c0nt0h, dia tak suka menunggu, jadi bila aku balik, aku lebih suka keluar dengan kawan-kawan (prempuan dengan izin) mase dia kerja. Dengan dia, bukan skali, 2,3 kali aku keluar sh0pping biase la prempuan belek-belek barang 5-10minut, n0rmal kn? Dia dah buat muka tak kisah depan 0rg, jln p0n tinggal aku kat belakang.Aku malu bila 0rg teng0k. Terus hilang m00d nak sh0pping. Kempunan s0rang isteri. Keluar mesti tergesa-gesa.Aku pernah sl0w talk pasal ni, tapi dia cakap tu dah memang perangai dia tapi masa bercinta b0le pulak kawal 0k, sejak dari tu aku tak keluar mall dgn dia. Ni pun aku pjj, kalau dekat tak tahulah.

Di rumah, iya aku hadiahkan dia ps4 sebab dia s0rang duk rumah. Sunyi katanya. Aku tak kisah dia main game. Even kalau aku balik pun dia main sampai lewat mlm. 12mlm bru masuk bilik. Sepanjang aku jauh, dia mmg susah nak mesej aku. Kadang kala b0lhe kira berapa patah perkatan dia mesej.Vide0 call lg lah sebulan skali pun susah, itupun kena aku juga yang ajak.

Aku sl0wtalk kata tak kan semua aku nk start.Tak b0leh ke dia start dulu ? Lama kelamaan aku dah tak kisah.Mesej berape kerat p0n, tak call p0n xpe.Aku dah naik b0san dengan married life aku. Kalau ikutkn, asyik aku je start dulu, r0mantik, mengg0da, manja, semuanya aku start dulu. Aku p0n nk jgk dia start.

Cakap dengan dia dah macam ibarat curah air ke daun keladi. Jadi aku p0n buat tak tahu je. Kalau aku merajuk, dia tak mesej aku sehari dua, katanya nak bagi aku masa walhal aku dah bagi tau, kalau merajuk aku nk di pujuk bukan biar mcmtu je sehari dua.

Dah sl0wtalk tp tak tahulah. Malas ckp byk kali kang di c0pnya kita ni kuat k0mplen jadi aku biarkan walaupun menyakitkan.Lama kelamaan aku mula rindu life lama aku. Aku akui sebelum kahwin aku ramai kawan lelaki sejak sek0lah sebab aku kasar sikit 0rgnya.Tapi dengan suami aku tak pernah kasar, aku manja. Yelah suami dengan kawan mana sama.

Hati p0n macam tisu.Tapi semenjak aku kahwin, aku dah tak c0ntact kawan lelaki. Setiap kali aku nak c0ntact, aku fikir aku ni isteri 0rang, berd0sa dengan suami,tambah apa pulak kawan aku kata nti.Kadang kala aku berasa menyesal kahwin.Kalau aku balik kejap p0n makan hati dengan perangai dia.Apatah lagi kalau aku duk sebumbung.

Kawan serumah aku p0n hari-hari 0ncall, vide0 call dengan tunang, pakwe memasing, aku?Suami sendiri p0n mesej kadang-kadang. Aku pernah tanya, kalua-kalau dia ada pilihan lain, atau kawan dgn 0rg lain tapi aku pulak dim4rahnya kata aku merepek.

Aku bukan 4nti p0lig4mi jadi aku cuma nk dia happy sebab aku tak rasa p0n dia happy dengan aku.Sama-sama dah tak kesah. Kalau happy mesti dia pujuk baik-baik, layan aku el0k-el0k masa aku balik supaya aku berhenti dan balik di sisi dia kan.

Aku tak pernah cur4ng cuma rasa nak jadi ja4hat tu adela.Suami p0n telef0n bimbit tinggal merata-rata p0n relax je, fb p0n aku ade passw0rd dia.Kadang aku rasa aku bukan j0d0h dia, dia tak faham aku, aku p0n tak faham dia.Rindu dengan life aku yang dulu.

Kalau berpuluh tahun kahwin tak apalah ini tak sampai setahun layan aku camni. Kadang-kadang bila kese0rang lebih buatkan aku tenang dari relati0nship ni.Aku ni tak cukup baik ke sebagai se0rang isteri? Smpai aku fikir kalau dah memang tak ada j0d0h,aku nak menetap terus kat sini dan tak balik dah sebab hati aku dah kering.

Khas buat isteri yang PJJ dengan suami

Fasa di awal perkahwinan semuanya manis. Kentut p0n wangi beb!Laki kau pakai b0xer k0yak p0n tetap nampak sweet. Rambut patern macam mana p0n kau tak kesah. Setiap masa kau akan tilik laki kau. Siap b0leh t0l0ng lilitkan tuala mandi kat pinggang. Mandi kau sabun dia, dia sabun kau. Kau shamp00 rambut dia, dia shamp00 rambut kau. Kau pakaikan baju dan seluar, p0t0ngkan kuku tangan dan kaki, sikatkan rambut, sarungkan st0king, sarungkan kasut, ikatkan tali kasut, startkan enjin kereta/m0t0sikal. 0h! Bahagianya pengantin baru.

Tapi hidup kau akan berubah 180 darjah bila kau start mengandung. Masa tu kalau kau ada ‘m0rning s1ckness’ kau akan berubah dari segi mental dan fizikal. Kau tak b0leh teng0k muka dia lah. Kau tak b0leh bau badan dia, kau tak b0leh teng0k patern rambut dia yang tak sedap mata kau. Dia nak makan t0m yam tapi kau tak b0leh bau langsung t0m yam. Sampai ber4aduh dalam kereta isu t0m yam. Hahaha, sab0r je lah.

Hidup kau terus berubah 360 darjah bila kau dah jadi ibu dan dia dah jadi ayah. Kau dah tak ada masa nak belek kuku dia, sikat rambut dia, lilitkan tuala kat pinggang dia, sabun badan dia, shamp00 rambut dia. Masa ni, kau lebih pentingkan diri kau dan anak yang baru lahir. Dia? Dia kena berdikari sendiri. Masa ni lah suami akan diuji dengan pelbagai ujian dari Allah. Masa ni jugalah akan ada kehadiran (si penumpang kasih yang tak diundang). Lagi-lagi kalau kau berpantang di kampung halaman, suami kau di bandar bekerja dan tinggal kese0rangan. Jadi kau yang dalam pantang kena sentiasa berd0a supaya suami kau dilindungi dari wanita yang berniat jahat terhadap hubungan kau. Nauzubillah.

Hidup diteruskan dengan kunci suami ?. Bila anak dah besar sikit masa ni lah kau kena rapatkan sehabis baik hubungan suami dengan kau dan anak kau. Kau masaklah apa p0n walaup0n tak sedap suami tetap suka makan sebab tu air tangan kau. Makan dengan suami dan anak di rumah lebih membahagiakan dan meriah kan? Perlu diingat teknik kunci suami bukan sekadar telan jamu berb0t0l-b0t0l. Kau wajib teruskan aktiviti pengantin baru dulu. Mandi bersama, lilitkan kembali tuala di pinggang dia, kau sabun dia, dia sabun anak, anak sabun kau. Tak ke bahagia macam tu? Meriahnye bilik air. Tidur masih berbantalkan dada dia walaup0n perut dia dah sedikit meninggi mengalahkan kau, eh! Tak apa kerana itu tandanya dia lebih bahagia.

5 tahun pertama adalah fasa penuh ujian kiri dan kanan. Tapi perlu diingat masa nilah kau dan suami kena perbaiki hubungan dengan Yang Maha Pencipta. Didik suami jadi imam terbaik kau dan suruh dia bawak anak kau (anak lelaki) pergi berjemaah di masjid. Supaya anak kita cintakan rumah Allah tu. 5 tahun ni kalau b0leh suami isteri yang jarang baca Al-Quran dah perlu paksa diri membaca kitab suci peniggalan Nabi Muhammad S.A.W paling sikit Al-Mulk sebelum tidur. Kemudian diteruskan dengan Al-Waqiah selepas magrib dan Al-Mulk selepas isyak. Up grade lagi, Yassin selepas Subuh. In Syaa Allah hidup akan tenang dan Allah akan merahmati rumah tangga yang dibina. Masa ni sikap redha akan muncul terhadap apa jua yang terjadi walaup0n dari pelbagai masalah (kewangan, jatuh bangun dalam business, tempat kerja, kawan-kawan).

Bagi yang berjauhan? Amalkan setiap kali berjumpa. In Syaa Allah hidup isteri yang berjauhan dengan suami (yang merantau mencari rezeki) akan redha walaup0n sentiasa bertemankan air mata rindu. Berd0alah sentiasa “Ya Allah jika kami berjauhan begini akan lebih mendekatkan ketaatan kami pada-MU, kau berkatilah ia dan lindungilah kami di bawah perlindungan-Mu dan rahmat-Mu.”

Jadi, bila jenguk bilik air p0n dah k0s0ng dan tak semeriah dulu. Sebagai isteri kau kena dekatkan hati supaya lebih mencintai Allah dan Rasulnya. Percaya bahawa cinta kau dan dia akan dipelihara sentiasa 0leh Allah S.W.T. Bila kau rindukan dia (suami) sedekahkan Al-Fatihah supaya Allah kirimkan rindu kau ke dalam hatinya.

Admin tertarik dengan apa yang se0rang ustaz ni pernah katakan. Isteri dah banyak kali ‘m4ti’ untuk suami. Secara zahirnya mereka sedang melahirkan anak untuk suami, tetapi hakikatnya mereka ‘sedang mati’ untuk suami.

Admin juga selalu berpesan kepada adik dan kawan-kawan lelaki,hargailah isteri walau apa pun yang terjadi.Jangan kerana sedikit kelemahan mereka,kita melihat kelebihan yang ada pada perempuan lain.Kadang-kadang belum tentu perempuan lain dapat membahagiakan kita sebagaimana isteri kita lakukan sekarang. Ketahuilah bahawa, isteri tiada sesiapa lagi setelah berkahwin dengan kita. Segala suka duka semuanya diharungi bersama kita.

Ada mak ayah menangis setelah anak sah menjadi isteri 0rang. Mereka gembira dalam masa yang sama, mereka risau dan berharap agar kita mampu menjaga anak mereka dengan baik.Tiba-tiba hari ini, kita dengar k3s suami pvkul isteri, suami cur4ng dengan isteri. Mula tidak menyayangi isteri, mula ada perempuan lain.

Kenapa ada lagi lelaki yang sanggup mencer4ikan isteri dan meninggalkan mereka sebatang kara bersama anak-anak semata-mata masalah yang kecil?Kita sebagai suami sepatutnya melindungi mereka, membimbing mereka, menjaga amanah yang diberikan 0leh ibu bapa mereka. Sebelum kahwin, semua syarat kita b0leh terima tetapi kenapa setelah kahwin kita lupa segala syarat yang diberikan?

Sebelum kita pvkul isteri, t4mpar isteri, cuba minta kawan t4mpar ibu kita. Apa kita rasa? Kalau tak k0ma, mungkin m4ti si kawan itu.Sebab itulah saya berpesan kepada remaja sekarang, kalau sukakan perempuan, niat kerana Allah. Jika kita letak hukum Allah dalam cinta kita kepada perempuan, kita akan menghargai mereka sampai m4ti.

Cinta memerlukan peng0rbanan. Sahabat Nabi S.A.W sanggup putus jari, putus tangan, kaki dan kepala untuk mendapatkan Cinta Allah. Khadijah r.ha asalnya 0rang yang sangat kaya, sanggup k0rbankan kekayaan demi Allah dan Rasul.

Begitu jugalah jika kita cinta pasangan kerana Allah. Pimpin keluarga untuk ikut kehendak Allah. Dalam hubungan ketapikan kehendak kita. Berusaha menunaikan kehendak pasangan.Suami isteri setiap hari puji pasangan, ucap terima kasih, sayang, rindu pada pasangan. Luangkan masa untuk mendengar setiap keluhan, masalah pasangan.

Jadi pendengar yang setia setiap perk0ngsian.Tuan puan, banyak bagi masa untuk berd0a. Mengadu segalanya kepada Allah, tiada sesiapa pun dapat menyelesaikan masalah kita kecuali Allah.Tiada sesiapa pun yang dapat menenangkan hati kita kecuali Allah. Tiada sesiapa pun yang dapat membahagiakan kita kecuali Allah.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan salah.. Terima Kasih!

Leave a Reply