Di sebalik drama ‘Insan Terpilih’ yg merentap em0si penonton,nama Husein jadi sebutan.Rupanya diadaptasi dari kisah benar..Subhanallah!

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

BARU-BARU ini sebuah telefilem berjudul Insan Terpilih disiarkan di TV yang mengisahkan mengenai se0rang lelaki bernama Firdaus lak0nan Syazwan Zulkifly cukup menyentuh perasaan pen0nt0n sehingga menjadi bualan hangat dalam kalangan warganet.

Ramai terkesan dengan lak0nan Syazwan sebagai se0rang lelaki kurang siuman, selain berasa kasihan dengan kisah hidup lelaki itu yang sering dihina penduduk kampung kerana fizikalnya yang k0t0r dan berbau busuk.

Bagaimanapun watak tersebut dikatakan berdasarkan kisah sebenar mengenai se0rang lelaki bernama Husein atau lebih dikenali sebagai Husein Si 0rang Gil4 yang menjadi sering diperkatakan dalam kalangan penduduk di Klang, Selang0r.

Sehingga ke hari ini jemaah tetap mend0akan Husein dan merindui kehadirannya di surau. Kem4tian yang dicemburui, ketika dimandikan sifat sebenar Husein ditunjukkan Allah

Sehingga hari ini nama Husein menjadi sebutan walaupun lelaki itu sudah meningg4l dunia dan kem4tiannya sangat dirasai.

Malah ketika jen4zahnya dimandikan, tiga tukang mandi jen4zah bertukar kerana tidak sanggup akibat menggigil, menangis serta sebak melihat Allahy4rham.

Bukan kerana rasa geli atau takut, sebaliknya terpukau dengan wajahnya yang dulu hitam berdaki kini berseri-seri, gigi yang berkarat jadi putih bersinar, bau busuk hilang begitu sahaja.

“Wanginya jen4zah Husein sehingga kalah bau haruman atar jemaah pakai. Allahuakbar! Kalian nak tahu, dari zahirnya kita nampak dia kurang siuman, tapi hakikatnya dia bijak, kita lihat dia berdaki, k0t0r, busuk.

“Zahirnya bila dimandikan kelihatan sifat sebenar Allahy4rham. Seminggu surau sunyi sepi, sebulan juga silih berganti imam bertukar-tukar sebab nak mend0akan Husein.

Bayangkan 30 hari setiap kali lepas s0lat, mesti mend0akan kesejahteraan Husein sampai menitis air mata imam dan jemaah rindukan Husein,” cerita jemaah surau.

Husein cuci lantai guna berus gigi, kutip butiran nasi untuk semut

Siapa sebenarnya Husein? Seperti diceritakan 0leh salah se0rang jemaah sebuah surau, Husein sering ada di surau itu bagi membantu mengutip sampah di atas karpet dan menyimpannya dalam p0ketnya.

Walaupun pernah diberikan penyapu untuk memudahkan kerjanya, namun Husein tetap mahu mengutip sampah menggunakan tangan kerana ingin mengutip pahala berganda daripada Allah.

“Katanya rugilah dirinya sekiranya pakai penyapu kerana kalau kutip guna tangan 10 kali ganda Allah beri pahala kepadanya,” ujarnya.

Kehadiran Husein sangat dirasai 0leh jemaah surau berkenaan sehingga kehilangannya secara tiba-tiba menimbulkan pertanyaan.

“Patutlah dah lama tak nampak Husein, rupa-rupanya di dah pergi meninggalkan dunia yang fana ini. Dia digelar Husein Gil4 sebab dari zahirnya kita lihat di tak seperti 0rang biasa atau n0rmal.

Tidak hanya mengutip sampah, Husein juga ringan tulang mencuci bilik air surau menggunakan berus giginya sendiri.

Kata jemaah itu, Husein akan memberus lantai, dinding bilik air dengan bersungguh-sungguh sehinggakan satu bilik air tidak siap dicuci kerana dia menggunakan berus gigi.

Tidak cukup dengan itu, jemaah itu memberitahu antara sikap mulia Husein apabila dia sering mengutip butiran nasi sebelum diletakkan di lantai untuk memberi makan kepada semut.

“Jika kami berikan dia berus menyental dia tetap tidak mahu dan ingin menggunakan berus giginya sendiri.

“Apabila ditanya, katanya rugilah kalau dia pakai berus lantai sebab sekejap dah siap. Kalau pakai berus gigi malam baru siap dan setiap waktu yang berlalu mencuci bilik air Allah akan berinya hadiah yang banyak.

“Astaghfirullahalazim. 0rang bagi duit dia tidak mahu kerana katanya dia ada tangan, ada kaki b0leh jalan cari makanan 0rang buang, membazir berd0sa. Dia tak perlukan duit. Dia beritahu hanya makan untuk hidup dan bersihkan surau… Subhanallah!,” cerita jemaah itu.

Terpegun kemerduan Husein laung azan, pernah belajar di sek0lah p0nd0k

Pernah suatu hari, muazin surau lambat tiba untuk azan s0lat Maghrib dan Husein menawarkan diri untuk mengalunkan azan dan saat itu imam serta jemaah menitiskan air mata.

Mana tidaknya, azan yang dialunkan Husein cukup sempurna sehingga menimbulkan keinsafan dalam diri jemaah yang mendengarnya.

“Imam bertanya pada Husein “Pandai kau azan ya?” Jawabnya, “Memanglah pandai dah hari-hari aku kat sini, s0lat je tak wajib. Aku s0lat tapi cara aku la. Allah tak wajibkan aku. K0rang pun tak suka aku, semua duduk jauh-jauh”… kemudian dia ketawa,” imbaunya lagi.

Menyingkap kisah sebenar tentang Husein, jemaah itu memberitahu lelaki itu sebenarnya se0rang pelajar di sebuah sek0lah p0nd0k namun menjadi m4ngsa d3ra ibu tiri dan bapanya sehingga dia tertekan dan mula merayau tidak tentu arah.

Tambah jemaah itu lagi, kisah Husein b0leh dijadikan iktibar kepada kita yang masih hidup dan mencari kesempurnaan di dunia persinggahan sementara ini.

“Allah pandang nawaitu kita, hati kita, ketulusan dan keikhlasan serta keimanan, ketaqwaan, keislaman, ketaatan dan kesetiaan kita… Bukan pada rupa, warna kulit, status, harta, pangkat, darjat dan kepuraan zahir dan batin.

“Kisah Husein ini b0leh kita ambil untuk muhasabah diri sendiri agar segera sedar daripada khayalan yang samar dan kembali kepada janji kita yang nyata kepada Allah yang Haq,” katanya.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Mstar

Leave a Reply