“Dia cakap di wad tu ada tiga pes@kit lain tapi…”-Imam ded@h air mata anaknya tumpah jua ketika v1de0 call sebelum

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

F0T0 se0rang remaja tersenyum manis duduk di sebuah bangku, dengan sebuah beg pakaian besar diletak bersebelahannya mengundang sayu. Pemilik wajah ceria itu sebenarnya sedang menunggu ketibaan ambulans, bagi membawanya ke H0spital Sungai Bul0h, selepas disahkan p0sitif C0v1d19.

Bapa kepada remaja berkenaan, Azmi M0hd Yus0ff, 46, berkata, anaknya, Muhammad Ilyas Fitri, disahkan dijngkiti v1rus itu pada Selasa selepas ujian saringan kedua C0v1d19 dilakukan.

Azmi memberitahu, Muhammad Ilyas yang berusia 13 tahun itu merupakan pelajar di sebuah madrasah di Hulu Langat, Selang0r, yang kini merupakan z0n merah selepas mencatatkan k3s tinggi C0v1d19 berkaitan dengan kluster perhimpunan tabligh di Masjid Seri Petaling.

“Saya bawa Ilyas untuk pemeriksaan kesihatan pada 18 Mac, selepas pihak madrasah maklumkan ada pelajar di bl0k lain p0sitif C0v1d19 selepas hadir ke perhimpunan tu. Tapi keputusan pertama neg@tif sepanjang temp0h ku@rantin dia selama 14 hari. Dia kemudian baru buat ujian swab pada 5 April selepas rakannya di bl0k yang sama p0sitif C0v1d19.

“Saya dapat panggilan daripada pusat gerakan yang maklumkan anak saya p0sitif C0v1d19 dua hari kemudian (7 April),” katanya kepada mStar.

Azmi berkata, Muhammad Ilyas yang merupakan anak keenam daripada 10 beradik adalah se0rang anak yang baik dan taat serta mempunyai semangat yang kuat.

“Dia sendiri nampak relaks masa tunggu ambulans datang. Sebagai ayah, memang sebak teng0k keadaan tu tapi saya cuba sembunyi perasaan untuk beri semangat kat dia. Syukur, Allah SWT beri ketenangan pada dia walaupun dia tahu sedang s@kit.

“Dia siap kata ‘mana ambulans ni, tak datang lagi?’. Memang dia dah bersiap sedia untuk dibawa ke h0spital, malah tangan dia tetap genggam pegang al-Quran bila masuk ambulans,” ujarnya yang menetap di Shah Alam di Selang0r.

Hikmah di sebalik menjalani ku@rantin di rumah, Imam 1 Surau Nurul Iman di Seksyen 29, Shah Alam itu memberitahu anaknya menggunakan masa 14 hari dengan membaca al-Quran.

“Satu hari satu juzuk dia baca, memang cita-cita dia nak jadi al-hafiz macam abang dia… dia siap bawa al-Quran ke h0spital. Sepanjang ku@rantin di rumah juga dia banyak berzikir.

“Saya pesan pada dia juga untuk terus dengan bacaan al-Quran di h0spital sampai lengkap 30 juzuk,” katanya sambil menambah bahawa dia pernah menghadiri hari terakhir perhimpunan tabligh pada 2 Februari, tetapi keputusan ujian C0v1d19 setakat ini adalah neg@tif.

Walaupun tabah, Azmi memberitahu bahawa tanpa disangka-sangka berlaku drama air mata semasa hari kedua anaknya dimasukkan ke h0spital pada Rabu.

“Kami buat vide0 call sebelum s0lat Asar semalam, tiba-tiba dia menangis. Dia cakap kat bilik wad tu ada tiga pes@kit lain tapi kesemua mereka dah discaj semalam, tinggal dia se0rang. Saya minta dia untuk banyakkan berd0a supaya menjadi lebih tabah. Saya kata sama ada se0rang di bilik atau ada pes@kit baharu masuk, semangat kena kuat.

“Saya pesan apa yang terjadi, bakal terjadi dan telah terjadi adalah ketentuan Allah SWT dan kita belajar untuk reda dan mempraktikkan keredaan itu,” ujar Azmin yang menyifatkan Muhammad Ilyas se0rang anak yang manja dan taat pada ibu bapa.

Susulan Muhammad Ilyas disahkan p0sitif v1rus itu pada Selasa, dia bersama isteri dan sembilan lagi anaknya melakukan ujian C0v1d19 pada Khamis dan menjalani ku@rantin di rumah.

“Saya berharap masyarakat yang membaca kisah mengenai Ilyas dapat mend0akan agar dia cepat sembuh, dan sem0ga kami sekeluarga juga dikurniakan kesejahteraan,” katanya sambil memberitahu reda dengan segala keputusan ujian kelak. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Mstar

Leave a Reply