Hell0..bukan tak menyimpan, tapi tanggungjawab kami banyak-Delimawati kes4l masyarakat tvduh artis tak pandai urus duit

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

KESAL dengan pandangan masyarakat tentang cara pengurusan wang g0l0ngan selebriti, dramatis Delimawati berkata, sebagai ibu tunggal dia mempunyai banyak k0mitmen yang perlu dilaksanakan.

Ujar Delimawati, 62, dia menggunakan pendapatan daripada hasil lak0nan untuk untuk menampung k0s sara hidup dan perbelanjaan keluarga.

“Kadang-kadang mereka kata masa glam0r dulu tak menyimpan, hell0… bukan kami tidak menyimpan, tapi tanggungjawab kami pun banyak.

“Macam kami (pelak0n) ni ramai ibu tunggal, nak sara anak-anak, k0s kehidupan. Siapa yang tak nak menyimpan, siapa yang tak nak berjimat tapi hakikatnya nak survive pun tak cukup, ” ujarnya kepada mStar.

Bagaimanapun ibu kepada lima 0rang cahaya mata ini enggan mengambil serius kata-kata neg4tif yang dilemp4rkan masyarakat kerana menurutnya dia tidak pernah meminta bantuan daripada 0rang ramai.

Malah pelak0n yang p0pular menerusi filem Hantu Kak Limah ini memberitahu, dia mencari rezeki dengan titik peluh sendiri.

“Saya tidak kisah 0rang nak kata apa pun… katalah! Janji saya tak pernah meminta-minta. Saya tidak mencvri, saya tak minta bantuan 0rang tapi saya hidup dengan cara saya sendiri, ” katanya ketika ditemui dalam majlis penyerahan surat tawaran kediaman mampu milik Pr0jek Perumahan Rakyat (PPR) baru-baru ini.

Delimawati bersama 25 selebriti kurang berkemampuan menerima surat tawaran kediaman PPR kepada penggiat seni di Dewan PPR Lembah Subang 2. Mengulas mengenai sumbangan itu, Delimawati berkata dia bersyukur dan menganggap bantuan yang diterima ini sebagai satu rezeki yang dapat meringankan bebannya.

“Kita terima apa saja rezeki yang ada, Allah bagi rezeki macam ini kita terima je. Pada saya tak perlu nak ada rasa malu terima tawaran begini. Sewa di luar beribu-ribu, kalau ada j0b tak apa juga. Tapi yang ini b0leh minta daripada anak-anak untuk bayar dua ratus lebih, ” katanya.

Bagi pelak0n Sheila Mamb0 pula, beliau meminta 0rang ramai agar tidak memandang g0l0ngan penggiat seni sebagai kel0mp0k yang menikmati kehidupan serba mewah dengan status mereka sebagai selebriti.

Ini kerana, menurut Sheila, hakikat sebenar, g0l0ngan artis juga berdepan cabaran tersendiri untuk meneruskan kehidupan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang sudah berusia atau bergelar veteran.

“Bila jadi artis 0rang labelkan sebagai 0rang kaya, 0rang senang..hakikatnya tidak. Bahkan, saya rasa artis Malaysia belum merdeka, masih Malaya kerana segala-galanya di kawal 0leh satu badan.

“Kalau dah merdeka, mungkin kita dah jadi macam Amerika Syarikat, artis-artis buat satu filem pun dah b0leh hidup, makan untuk 10 ke 20 tahun akan datang.

“Di Malaysia apa sangat yang paling tinggi..jadi 0rang di luar sana jangan sangka artis semuanya kaya..tidak,” katanya kepada Gempak. Ujar Sheila lagi, bahkan 0rang ‘lama’ sepertinya juga sering berdepan dengan isu bayaran yang tidak setimpal.

“Ada pernah tu dapat j0b untuk dua hari sahaja. Itu pun minta ‘dikecil-kecilkan’ lagi bayaran. Kadang-kadang mereka jadikan alasan sebab pelak0n ramai. Walhal minta bukan beribu-ribu pun. Apatah lagi dengan keadaan situasi (pandemik) sekarang, mereka fikir kita akan terima sahaja apa bayaran sebab terdesak,” Katanya, selama tinggal di Kuala Lumpur, dia memang hanya menyewa dan tinggal bersama dua 0rang anaknya.

“Rumah sewa sekarang sudah 20 tahun saya duduk. Sebelum ini tak ada niat nak beli rumah di Kuala Lumpur sebab fikir hari tua ada rumah mak di kampung, tanah pun ada. Bila dapat rumah PPR ini syukurlah. Ini kira satu rezeki,” katanya.

Dalam pada itu, kata Sheila dia juga tidak kisah sekiranya ada pihak yang mungkin mempers0alkan status artis yang dilihat mudah untuk mendiami rumah PPR.

“0rang bergelar Datuk, Datin, Tan Sri kalau dapat rumah ini pun mereka mahu. Janganlah pertikai rezeki 0rang. Jangan banding-bandingkan rezeki. Antara kita, mungkin Allah dah beri rezeki awal..ada ibu bapa kaya. Jadi jangan pertikai. Saya ini, umur nak masuk 58 tahun, baru dapat rumah,” katanya.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Mstar, Gempak

Leave a Reply