Kucing Peliharaan Sah P0sitif C0v1d19, Berjangkit Dari Pemiliknya

Alamak.. ni berita sedih.. kepada yang mempunyai binatang peliharaan. Ini berita mengejutkan untuk anda. Kami tertarik dengan satu artikel dari daily mail yang mengisahkan kucing positis c0v1d-19. Jom baca. Seorang wanita telah menjangkiti kucingnya dengan K0r0nav1rus, dedah pihak kesihatan Belgium hari ini.

Ketua Penyakit Berjangk1t di Institut Kesihatan Negara, Steven van Gucht dalam sidang media memberitahu, v1rUs itu ditemui dalam haiwan peliharaan tersebut.

“Kucing itu tinggal bersama pemiliknya, yang mula menunjukkan s1mpt0m-s1mpt0m gejala v1rUs berkenaan seminggu sebelum kucing itu,” katanya. Kes itu merupakan laporan kes pertama kucing dijangk1ti k0r0nav1rus di Belgium dan sebelum ini Hong Kong melaporkan dua ekor anjing peliharaan juga didapati p0sitif C0v1d-19.

Bagaimanapun Steven berkata, kes itu merupakan kes terpencil. “Kucing itu mengalami c1rit-birit, mvntah dan mengalami kesukaran untuk bernafas. Para penyelidik menemui v1rUs dalam n4jis kucing tersebut.

“Kami mahu menekankan bahawa kes ini adalah kes terpencil. Tambahan, dalam kes ini kita bercakap mengenai pemindahan (v1rUs) dari manusia ke haiwan, bukan sebaliknya. “Tiada petunjuk bahawa ini adalah perkara biasa. R1s1k0 pemindahan (v1rUs) haiwan ke manusia adalah sangat kecil,” katanya.

Sementara itu dalam kenyataan terkini pihak kesihatan Belgium berkata,tiada bukti bahawa v1rUs dari haiwan peliharaan berpindah ke manusia atau haiwan peliharaan lain.

Justeru, semua pemilik membawa haiwan peliharaan mereka ke klinik untuk pemeriksaan sekiranya haiwan mereka menunjukkan s1mpt0m-s1mpt0m k0r0nav1rus.

Sementara itu, bagi individu yang disyaki p0sitif C0V1D-19 adalah dinasihatkan untuk menjarakkan diri dengan haiwan peliharaan, termasuk tidak menyentuhnya.

Sumber daripada Daily Mail via thereporter. Aduhai.. camne la kita nak pantau kesihatan kucing ni. Pendek kata kita semua perlulah lebih berhati- hati dan menjaga kebersihan diri dengan lebih ketat. Ingat orang tersayang dan patuhi lah setiap arahan dari kerajaan demi kesihatan kita sekeluarga. Sekian

Leave a Reply