Langkah-langkah terbaik untuk mencuci tangan dan ianya terbukti bersih sekali

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

Adakah anda kerap membasuh tangan dan ianya dilakukan dengan betul? Ini adalah 5 langkah mencuci tangan dengan bersih. Membasuh tangan adalah satu pr0sedur kebersihan dan kesihatan yang penting dalam kehidupan seharian.

Bunyi macam remeh ek… tapi besar kemungkinan selama ni cara anda cuci tangan tu s@lah. Satu kajian yang dibuat 0leh Michigan State University, Amerika Syarikat mendapati terlampau besar jumlah maj0riti 0rang tidak mencuci tangan dengan masa secukupnya untuk membvnuh bakteria yang ada pada tangan.

Kalau yang memang jenis tak basuh tangan tu tak perlu kita hurai la, dah terang lagi bersuluh bahawa di0rang ni paling menj1j1kkan. Apabila anda mempunyai tangan yang k0t0r, anda berisik0 untuk jatuh s@kit dan juga menyebarkan kum@n kepada 0rang lain.

Banyak tau peny@kit yang b0leh berpunca daripada tangan berkum@n sebenarnya ni.Pasti semua tahu bilakah waktunya kita perlu mencuci tangan.Rata-rata jawapan diterima betul dan ini ringkasannya.

Secara amnya kita perlu mencuci tangan sebelum, semasa dan selepas menyediakan makanan.Ini untuk memastikan makanan yang disediakan itu adalah bersih dan selamat untuk dimakan.Sebelum menjamu selera juga hendaklah kita mencuci tangan terlebih dahulu.

Sebenarnya kita juga perlu membasuh tangan sebelum dan selepas menjaga 0rang yang s@kit dan juga sebelum dan selepas kita meraw@t luk@. Ia adalah untuk meny1ngkirkan b@kteria atau kum@n yang mungkin ada.

Kita juga amat digalakkan untuk mencuci tangan selepas menggunakan tandas, menukar lampin dan selepas membersihkan anak-anak kita yang bartu membuang air.

Begitu juga selepas menghembus hingus, batuk atau bersin,selepas menyentuh mana-mana haiwan, makanan haiwan atau najis haiwan dan juga selepas memegang atau membuang sampah.

Sekarang sampai bahagian yang panjang sikit. Macamana cara betul basuh tangan dan kenapa perlu berbuat sedemikian. Kita perlu basahkan tangan di bawah air mengalir. Tutup air dan ambil sedikit sabun. Suhu air tidak memainkan peranan dalam membasmi kum@n. Anda b0leh menggunakan sama ada air sejuk atau air panas.

Gunakan air yang mengalir kerana air yang ditadah berkemungkinan telah mengandungi b@kteria ataupun dicem@ri dengan bahan lain. Sabun mesti digunakan kerana kajian saintifik telah membuktikan bahawa penggunaan sabun lebih berkesan dalam mengh@puskan b@kteria dan kum@n di tangan.

Tapi tahukah anda, sabun antib@kteria sebenarnya tidak memberikan perbezaan pun berbanding sabun biasa? Kalau anda guna sabun buku kecil yang anda bawa pulang dari h0tel tu pun sama saja keberkesanannya.

USFDA juga telah mengeluarkan kenyataan berkenaan penggunaan sabun antib@kteria dan meminta pengguna supaya tidak taksub dengan apa yang sering diiklankan 0leh syarikat-syarikat sabun k0mersial. Sapulah kedua-dua tangan dengan sabun sehingga berbuih. Pastikan anda mengg0s0k bahagian belakang tangan, di celah-celah jari dan bawah kuku.

Mengg0s0k dan menyental tangan akan menyebabkan geseran yang akan menyingkirkan k0t0ran, minyak dan mikr0b. Mikr0b b0leh berada di keseluruhan permukaan tangan, terutama sekali di bawah kuku. Jadi, jangan lupa sental tangan anda untuk tangan yang lebih bersih!

Sental sekurang-kurangnya 20 saat. Kalau rasa susah nak mengira masa, anda b0leh nyanyi atau humming lagu ‘Happy Birthday’ sebanyak dua kali. Sebenarnya, berapa lama masa yang diperlukan untuk mengg0s0k tangan bergantung kepada berapa tercem@rnya tangan anda.

Sebagai c0nt0h, se0rang d0kt0r yang baru selesai melakukan pembed@han perlu mencuci tangan lebih lama berbanding suri rumah yang cuci ayam di dapur. Kalau tak, d0kt0r tu berkemungkinan b0leh memindahkan kum@n dan b@kteria kepada pes@kit lain.

Namun secara umumnya, anda perlu mengg0s0k tangan antara 15-30 saat untuk kebersihan yang 0ptimum. WH0 juga menyarankan anda mencuci tangan selama 20 saat.

Basuh tangan bersih-bersih di bawah air mengalir. Setelah segala b@kteria dan kum@n di’angkat’ dari permukaan kulit, cuci tangan menggunakan air yang mengalir.

Seperti yang dimaklumkan awal tadi, mencelup atau menggunakan air yang ditadah mungkin akan menambahkan bilangan mikr0b pada tangan anda. Sia-sia je basuh tangan. Tapi kalau dah tak ada sangat air lain, b0lehlah digunakan.

Keringkan tangan menggunakan tuala bersih atau biar tangan anda kering dengan sendiri. Kum@n lebih mudah disebarkan apabila tangan berada dalam keadaan lembap.

Sekiranya anda menggunakan tuala dapur, pastikan tuala itu kerap ditukar dan dalam keadaan bersih. Ini kerana kalau tuala tu jarang ditukar, kemungkinan besar b@kteria pembawa peny@kit seperti E.c0li dan c0lif0rm berada pada tuala anda!

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih!

Leave a Reply