“Mak dah letih,hati mak s@kit sangat,suka sangat buat mas@lah”-Teguran Terbuka Bonda Rozita Buat Aliff Syukri

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

Tugas menasihati anak-anak kebiasaannya diserahkan kepada si ibu, mungkin disebabkan naluri keibuan yang lebih lembut dan memahami menyebabkan kebanyakan akur dan memberi kepercayaan kepada si ibu untuk menegur.

Kesabaran se0rang ibu itu ada tahapnya. Apabila, anak tidak henti membuat masalah, hati ibu mana yang akan senang dan tenang. Itulah yang dirasakan ibu kepada usahawan k0smetik, Datuk Seri Aliff Syukri iaitu R0zita Ibrahim yang sudah tidak mampu bersabar lagi dengan tindakan ‘men@gih publisiti’ dilakukan anaknya.

R0zita dalam perk0ngsian v1de0 berdurasi dua minit dan 29 saat di 1nstagram, terlebih dulu meminta maaf kepada anaknya kerana terpaksa membuat rakaman berkenaan. Memaklumkan dirinya sudah letih dan s@kit dada atas perbuatan anaknya itu, R0zita berkata tidak perlu tunggu w@bak C0vid-19 pun, b0leh m@ti kalau tak tahan sangat.

“Assalammualaikum Syukri, mak minta maaf sangat. Mak terpaksa buat v1de0 hari ini, walaupun mak senyum tapi hati mak s@kit. Hati mak s@kit sangat. Tak habis satu m@salah, satu m@salah. Suka sangat buat m@salah. Selama ni mak tegur pun, kau tak nak dengar kan. Tak pernah nak dengar.

Kau tak nak dengar. Mak tegur cara baik, mak m@rah engkau, mak jerit engkau. sekarang dah sehabis lembut dah. mak dah puas Whats4pp macam ni tak betul, macam tu tak betul, kau still (tetap) buat,” katanya.

Menurut R0zita, segala m@salah dicipta anaknya itu secara tak langsung pasti terkait pada dirinya yang dilabel tidak pandai mendidik anak.

“Buruk anak, 0rang tak cakap kau buruk, 0rang cakap aku. 0rang cakap mak ni yang tak pandai jaga anak. Mak bukan tak ajar, tak ada mak yang nak anak dia musn@h. Tak ada. Mak rasa mak dah tarbiah kau dengan cara paling lembut, jagalah maruah kerana kebaikan kamu Syukri adalah kebaikan mak.

Keburukan kamu Syukri adalah keburukan mak.Kalau betul engkau, mak tak didik dulu, kenapa tak semua adik-beradik tak ikut macam itu. Bukan mak tak didik, mak dah cakap dah. Sekarang kau buat lagi, lagu menangis.

Lagu menangis kau, berd@rah-d@rah tu kenapa?Apa yang derit@ sangat? S0malia ke, Utupia kebuluran ke, berapa banyak nikmat yang Allah beri pada kau. Tak nampak ke? Tak payahlah berlagu-lagu Syukri, semua 0rang tahu suara engkau tu tak sedap.

Dan tak sedap pun, tak payah berlagu-lagu. Nak bagi faham, macam mana kalau engkau cakap buruk A, B, C dan D, 0rang cakap Syukri untuk niat nak jatuhkan kau, sebenarnya memang kau yang pilih jalan jatuh. Sebab apa tau, memang kau suka 0rang kec@m. Masalahnya perangai kau tu, terpalit dekat mak,” katanya.

Justeru, bagi memastikan tegurannya kali ini sampai kepada anaknya, R0zita berkata tindakan memuat naik v1de0 k0men itu menandakan sudah tiba untuk dia bersuara.

“Kalau mak tak tegur, kau tak dengar. Sekarang mak letak di 1nstagram mak, letak di media s0sial supaya kau teng0k bahawa tak semua benda 0rang suka apa yang kita buat. Jangan suka dengan hin@an 0rang, hanya untuk nak dapatkan publisiti.

Cukuplah tu. cukuplah, Syukri dah ada segala-galanya. Syukri tak derita pun, apa 0rang cakap tu, kita jangan cakap 0rang kec@m kita, d3ngki kita, tak. Sebenarnya apa yang kita buat itu, yang kita dapat.

Dengar baik-baik Syukri, sudah lah lagu tu, mak bukan niat nak jatuhkan kau tapi sebab mak saying Dah tak tau nak k0men macam mana lagi dah. Bukan mak tak nak nasihat, mak dah gagap dah. Kalau kau nak mak panjang umur, kau nak mak hidup aman, t0l0nglah menjadi se0rang pr0fesi0nal.

Bukan lagi menyanyi, sebab Syukri bukan artis dan tak perlu pun nak menunjukkan benda yang merapu-rapu, sesuai dengan umur dan lagi satu mak pesan t0l0nglah kasihan maruah kami semua,” katanya.

Tidak ketinggalan, R0zita juga menitip pesanan khusus buat anaknya dengan meminta supaya Aliff menjaga maruah ibu bapa, adik-beradik dan anak-anaknya.

“Bukan diri sendiri, tetapi, pandang maruah kami semua. Siapa? mak ayah, adik-beradik dan anak-anak kamu, Syukri. Mak sayang kamu.Mak minta maaf banyak-banyak.

Mak terpaksa buat k0men secara terbuka kerana sampai masa mak bersuara, “ katanya mengakui betul-betul m@rah dengan sikap anaknya. Rata-rata k0men daripada warganet itu sangat bersimpati dengan R0zita dan begitu memahami perasaannya sebagai ibu yang hatinya sudah dis@kiti dan terluk@.

Teguran yang dilakukan itu demi kebaikan anaknya namun ia t@kut sering disalah erti. Usaha menegur ibarat mencurah air di daun keladi sekiranya si anak tidak bersedia menerima teguran itu. Lebih menyedihkan, ia langsung tidak terkesan di hati mereka.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Hmetr0

Leave a Reply