Mak!Malam tadi saya jumpa Zaki mak!!Kalau dia takde, sapa yang saya jumpa malam tadi?Bulan puasa pun ada hantu ke.Mak bgtau Zaki dah tak ada!Dia meninggal hari pertama menyambut puasa.

Gambar diatas adalah utk ilustrasi sahaja.Sila baca di bawah ini utk maklumat penuh dan lengkap.Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Pejam celik, pejam celik je dah nak raya. Dah lama aku tak balik kampung..Rasanya dah dekat lima tahun sejak aku sambung belajar ke luar negara.Tahun ni, dapat gak aku beraya di kampung, jumpa mak abah dan adik-adik kawan-kawan yang dah lama hilang tanpa khabar berita. Apa cerita Zaki ye?

Dah lama aku tak contact dia. Kalau jumpa mesti dia m4rah gile kat aku pasal aku tak reti-reti nak hantar surat kat dia. Dulu masa kecik main sama-sama.Bila dah belajar… lupa kawan! Wan senyum sendirian. Terkenang zaman riang kanak-kanaknya bersama Zaki.

Bas yang terhenyak-henyak dek jalan yang berlubang terasa bagai membuai sambil melayan kenangan. Mesti semua orang terkejut dengan kepulangannya. Mesti ramai awek kampong menyes4l kerana mengejek dia dahulu. Maklumlah dulu Wan ‘n3rd’! Selalu kena bvli. Zakilah yang selalu jadi ‘bodyguard’nya.

Tapi sejak belajar di luar negara, dia dah berubah. Jadi kacak dan pandai bergaya. Zaki juga mesti terlopong melihat perubahan dirinya. Bas yang membawa Wan dari pekan tadi berhenti di bahu jalan. Untuk sampai ke rumah, Wan kena berjalan kaki hamper sepuluh minit. Ketika turun dari bas, Wan lihat ada seseorang duduk mencangkung di bawah tiang lampu. Seakan macam dikenalinya orang itu.

Wan menghampiri. Orang itu terkebil-kebil memandangnya sambil menggigit anak kemuncut. “Wey! Siut! Aku ingat orang Barat mana tadi! Engkau rupanya! Apa kau buat tepi jalan malam-malam camni?” Razi bersuara sambil memeluk Zaki yang terkekeh-kekeh ketawa. “Aku tunggu kau baliklah! Wah! Orang UK ! Balik Malaysia jadi camni kau yek.. hensem nampak?” Zaki menepuk-nepuk bahu Wan.

Kegembiraan jelas terbayang diwajahnya. “Biasa la! zaman bersedar, manusia pun kena berubah! Mana kau tau aku nak balik?” Zaki tidak menjawab soalan Wan, cuma tersengih-sengih. Wan memerhatikan Zaki dari atas hingga ke bawah.. Ada perubahan ketara pada sahabatnya. Nampak berserabut, selekeh dan kakinya sedikit tempang. “Apa kena dengan kau ni? Apasal kaki kau tu?

Lagi satu aku tengok kau ni macam ada masalah je…” tegur Wan. Zaki kelihatan murung.“Aku memang ada masalah pun. Eh! kau ni terus balik rumah ke?” Zaki mengubah topik. “Cadangnya gitulah!” Ala ! singgahlah rumah aku dulu! Aku dah lama tak borak dengan kau.Banyak benda aku nak cerita. Bukan senang aku nak jumpa kau!” pujuk Zaki lalu menarik tangan Wan, dan tanpa membantah, Wan mengikut sahaja.

“Tak apalah, malam ni aku temankan Zaki! Pagi esok aku balik la! boleh terus siap untuk sembahyang raya!” kata Wan dalam hati.“Eh? Kau duduk sorang je ke? Mana mak ayah kau? Wan kehairanan apabila mendapati suasana rumah Zaki sunyi sepi. Malah rumah itu hanya diterangi cahaya pelita minyak tanah! Zaki menarik nafas panjang.

“Inilah! nasib aku malang betul Iz,lepas kau pergi UK dulu, macam-macam terjadi kat aku! Mak ayah aku s4kit, aku tak dapat sambung belajar sebab nak jaga diorang.Terpaksalah aku buat kerja kampung. Tapi mulut orang j4hat betul, aku ditvduhnya buat kerja-kerja mencvri. Kaki aku ni, tempang dibalun dek orang kampung la!” Terkejut Wan mendengar cerita Zaki.

“Setahun lepas tu mak ayah aku meningg4l. Kau tau, takde sapa yang datang nak uruskan jenazah, kecuali mak abah kau dengan pak imam je!” Zaki ter esak-esak. Dia mengesat airmata dengan lengan bajunya yang lusuh. Wan tergamam. Tidak disangka-sangka nasib Zaki sebegitu malang .

“Lepas mereka meningg4l, hidup aku jadi tak tentu arah. Aku tak ada tempat nak mengadu. Tiap-tiap malam raya sampailah ke hari raya, aku tunggu tepi jalan, manalah tau kot-kot kau ada balik! Pasal aku tau kau sorang je boleh dengar masalah aku. Semua orang cakap aku gil4.

Minah-minah kilang pulak tvduh aku nak mengenen diorang. Hishh! Aku cuma tunggu kau balik! Salah ke? Kau kawan aku dunia akhirat. Diorang apa tau?Tak peduli aku makan ke, minum ke! S4kit ke! M4tipun diorang mesti tak ambil peduli!”Suara Zaki sedikit tinggi. Menunjukkan “Aku mintak maaf Zaki, aku betul-betul tak tau hidup kau susah sampai macam tu sekali!” Wan menyuarakan rasa bersalahnya.

Zaki cuma tersenyum. “Tu la kau, pergi belajar jauh-jauh tu kenapa? Dah langsung tak dengar berita. Tengok-tengok balik dah jadi camni bergaya kau ye! Eh! Minumlah! rumah aku takde apa boleh dimakan. Ni je la!”. Zaki menyorong gelas berisi teh sejuk dan sepiring biskut kering. Hati Wan sebak. Sampai begini susah hidup Zaki!

“Aku mintak maaf Zaki, sedih sungguh aku tengok kau ni!” Suara Wan sayu dan pilu. Zaki senyum tawar. “Buat apa kau mintak maaf? Aku jadi macam ni pun bukan kau punya angkara. Dah nasib aku, nak buat camana. Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini! ye. Esok dah nak raya,aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki..Halalkanlah makan minum aku selama kita berkawan. Raya ni datanglah rumah aku ye!”

Mereka berbual hingga larut malam. Wan tak sedar hingga pukul berapa. Ketika matanya terasa berat, Zaki menghulurkan bantal kecil dan tilam nipis sambil tersenyum. Terus Wan tertidur..“Astaghfirullah! Budak ni kat sini rupanya! Puas kita tunggu dia balik!”

Satu suara kuat menyebabkan Wan tersentak dari tidur.Terpisat-pisat Wan bangun.”Eh? Mak!” terkejut Wan lihat ibunya berdiri di depan bersama ayah dan ahli keluarganya yang lain. Berpakaian cantik dan kemas. “Yang kau tidur kat sini pagi-pagi raya ni kenapa? Dah takde rumah nak balik?” jerkah ayahnya.

“Eh? Kenapa pulak diorang m4rah ni?Wan memerhatikan sekelilingnya. Tiada gelas berisi teh… tiada biskut kering! Hanya daun-daun kering yang bertaburan! Di tepinya terpacak batu nisan! Wan melompat bangun. Wan pandang sekeliling. Bukan satu sahaja batu nisan,ada dua, tiga, malah berpuluh-puluh lagi. Wan mengelabah.

“Eh? Semalam saya pergi rumah Zaki, mak… ayah!“Kenapa?? Kau tengok… dekat kvbur siapa kau tidur tu!” Wan segera mengamati tulisan jawi yang tertulis pada batu nisan. Abdul Zaki bin Malik.16 September 1975 – 27 Oktober 2003! Wan terpelangah.

“Mak! Malam tadi saya jumpa Zaki mak!! Kalau dia takde, sapa yang saya jumpa malam tadi? Bulan puasa pun ada hantu ke?”“Budak ni…bulan puasa mana ada hantu! Zaki dah tak ada! Dia meninggal hari pertama menyambut puasa. Masa tu ribut, dia duduk dekat kvbur arw4h mak ayah dia. Ada pokok tumbang tertimpa dia. Esoknya baru orang jumpa dia, dah tak ada..”terang ibunya dengan suara pilu. Wan tambah terkejut.

Terfikirkan pengalaman malam tadi! ‘bertemu’ arw4h Zaki di malam menjelang raya.Kalau betul bulan puasa tak ada hantu! apakah yang Wan temui semalam? Petunjuk apakah yang Allah ingin sampakan padanya terduduk disisi pusara Zaki, lantas dia teringatkan kata-kata arw4h malam tadi.

“Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini! ye. Esok dah nak raya, aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki. Halalkan makan minum aku selama kita berkawan. Raya ni datang lah rumah aku ye!” Serta-merta Wan kembali duduk di sisi pusara arw4h Zaki lalu menadah tangan.

Kalimah-kalimah ayat suci disedekahkan kepada arw4h.”Terima kasih kerana mengingatkan aku!semoga kau tenang dan aman di sana !Sumber Ajid WP.Apa Kata Anda.M0h0n maaf jika ada tersilap dan salah..Terima Kasih krn sudi membaca

Leave a Reply