Mit0s Kaedah Membasuh Baju Yang Masyarakat Kita Kerap Percaya Sekarang 1ni

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

B0leh dikatakan maj0riti antara kita membasuh pakaian setiap hari. Tak kiralah sama ada di rumah, di kedai d0bi layan diri atau pun kita menghantar pakaian untuk dibasuh di d0bi k0nvensi0nal, pakaian adalah sesuatu yang akan kita gunakan hari ke hari.

Membasuh baju bukanlah sesuatu yang menyer0n0kkan walaupun ada bantuan mesin. Ini kerana pr0ses nak menyiapkan pakaian untuk dipakai, selalunya berakhir dengan peringkat nak melipat pakaian tu. Argh! Memang renyah betul nak lipat pakaian ni apatah lagi bagi yang dah berkeluarga

Setiap hari membasuh memang mampu mewujudkan banyak kepercayaan serta petua berkenaan teknik mencuci pakaian yang betul. Hari ini kami k0ngsikan dengan anda 5 mit0s tentang membersihkan pakaian yang kerap kita sebut atau amalkan, tetapi sebenarnya memberi kesan kepada kualiti basuhan kita.

Guna lebih banyak sabun, lebih bersih! Pasti ramai yang percaya dengan fahaman ini kan? Apatah lagi apabila kita gemar bau wangi yang datang bila baju kita dibasuh dengan sabun lebih. Realitinya, setiap pengguna mesin basuh perlu mengikut sukatan sabun yang betul mengikut tahap muatan pakaian.

Sabun yang berlebihan sebenarnya akan melekat pada pakaian sehingga menyebabkan cucian yang sepatutnya bersih, mempunyai sisa-sisa sabun yang tidak kelihatan. Sisa-sisa sabun ini pula mampu menyebabkan rasa tidak selesa pada kulit.

Rujuk manual mesin basuh anda untuk mengetahui berapakah sukatan sabun yang betul yang kebiasaannya akan diukur bergantung kepada jumlah air yang akan digunakan.

Suhu panas membersihkan dengan lebih baik. Penggunaan mesin basuh layan diri menjadi sangat p0pular ketika ini dan s@lah satu 0psyen yang kerap digunakan, adalah basuhan menggunakan air panas.

Ini kerana air panas dikatakan memberikan kebersihan yang jauh lebih baik berbanding air pada suhu biasa. Realitinya, tekn0l0gi dalam pembangunan sabun basuhan baju serta tekn0l0gi mesin basuh sudahpun mengatasi faedah menggunakan air panas.

Sabun basuhan baju kini mempunyai enzim-enzim yang mampu membersihkan dalam keadaan air pada suhu biasa berbanding 10 ke 15 tahun dahulu, di mana sabun sukar berfungsi dengan berkesan dalam air sejuk.

Sabun dan peluntur b0leh dicampurkan serentak. Bagi mereka yang gemar menggunakan peluntur sama ada untuk pakaian putih atau berwarna, anda perlu tahu sabun dan peluntur tidak sepatutnya diletakkan dalam masa yang sama.

Ini kerana sekiranya dicampurkan serentak, enzim dalam sabun akan dir0sakkan 0leh peluntur yang lebih aktif sifatnya. Sekiranya mesin basuh anda mempunyai pintu tuang peluntur sendiri, gunakan saluran itu untuk memasukkan peluntur.

Sekiranya tiada, tunggu lima minit selepas pusingan bermula sebelum memasukkan peluntur ke dalam pakaian. Dengan membenarkan sabun bertindak dahulu ke atas pakaian, barulah pembersihan yang lebih baik dapat dilakukan.

Pakaian akan mengecut sekiranya menggunakan mesin pengering. Ini salah satu tanggapan paling p0pular yang kerap kali disebut. Ada benarnya! Bagaimanapun, pakaian b0leh mengecut sekiranya tatacara penggunaan mesin pengering tidak diikuti dengan betul.

Apa yang berlaku selalunya kita menggunakan satu pusingan pengering dan mencampurkan banyak jenis pakaian serentak. Itu adalah yang menyebabkan pengecutan berlaku.

Tindakan yang perlu diambil adalah mengasingkan pakaian mengikut tatacara pengeringan dengan mesin yang betul. Setiap pakaian, berbeza tetapan suhu dan cara pengeringannya dengan mesin bergantung dengan bahannya.

Jika anda merasakan perkara itu leceh dan tidak mahu mengulangi kerja berulang kali hanya kerana keperluan pengeringan berbeza-beza, jemur saja di luar. Walaupun memakan masa, k0snya percuma. Elektrik pun tak diguna.

K0pi tertumpah atas pakaian? Lap dari bahagian dalam!. Kadang-kadang bila kita minum minuman seperti k0pi misalnya, k0pi yang tertumpah akan menyebabkan pakaian menjadi c0m0t kerana warnanya yang gelap.

Apatah lagi kalau kita gemar memakai baju berwarna cerah. Sekiranya ada tumpahan berlaku, yang penting jangan lap pada permukaan yang terkena tumpahan itu.

Sebaliknya lap pada bahagian dalam atau belakang tumpahan itu. Sekiranya anda mengelap tumpahan itu terus pada bahagian yang terkena, anda sebenarnya sedang men0lak k0t0ran itu ke dalam fabrik pakaian. Dengan men0lak dari dalam/belakang, anda men0lak k0t0ran itu keluar daripada fabrik.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih!

Leave a Reply