Pakwe ajak dat1ng naik bukit tu, tapi aku pelik sebab ada syarat kalau nak pergi sana, kena pakai baju kurung, namun kawan baik aku ded4h sebabnya yg buat aku tersentak

Gambar diatas adalah utk ilustrasi sahaja. Sila baca dibawah ini utk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih krn membaca perkongsian kami ini.

“Assalamualaikum. Pertamanya terima kasih admin sebab kongaikan cerita saya yg tak seberapa ni.saya terpanggil untuk kongsi pengalaman sendiri lepas baca kisah ‘Awak sayg ALLAH?’..kisah tersebut lebih kurang sama dgn kisah yg saya alami sendiri.

Saya ni dulu memang bertudung.tapi bagai dikatalah ‘tudung tapi telanj4ng’.baju tu WAJIB sendat,ketat,melekat kalau tak memang saya tak keluar lah.seluar tu jangan kata nak duduk pun jenuh (boleh bayg lah kan ketat dia tu mcm mana) dan tudung tu pulak kena selepang atas bahu sampai ternganga dada tu..bangga seh! Aset kot..Masa berjalan tu mendada sikit..bila ada lelaki pandang terasa macam retis pulak..jadi public figure.

Saya berubah drastik bila ALLAH jentik hati saya perlahan. Bermula cerita bila saya sambung degree di Universiti di Selangor. Saya langsung tak pernah free hair bila keluar sebelom masuk ke u..tapi bila sampai di sana saya serumah dgn kawan2 yg semuanya free hair.Tiba2 saya jadi ‘galak’ nak ikut jejak dorang.

Tapi baru ja nak tarik tudung saya terpandang gambar mak ayah yg saya lekat kat cermin..terus saya jadi tak tergamak nak tipu mak ayah saya walaupun tanpa pengetahuan dorang..ALLAH tu MAHA PENYAYG..DIA takmau saya terus sesat..terus saya batal niat nak free hair..

Cerita yg lain pulak masa tu saya ada boyfren.nak dijadikan cerita satu hari dia ajak saya keluar ke Bukit Ke*****, tapi dgn syarat kena pakai baju kurung.saya dgn tak fikir banyak terus setuju..haritu kawan baik (Nia bukan nama sebenar) saya tidur dirumah saya.

saya bagitau Nia yg Aiman (bukan nama sebenar) ajak saya keluar p Bukit Ke***** tapi kena pakai baju kurung (masa tu tengah kalut cari baju kurung dalam almari). Nia terus marah saya dan halang saya pakai baju kurung tapi suruh saya pakai seluar macam biasa.saya turutkan je tanpa banyak tanya sebab dah lewat.

Lepas tu bila saya jumpa Aiman dia marah saya sebab saya tak ikut apa yg dia suruh.Aiman kata dia tak jadi bawak saya ke Bukit tu..bila balik ja rumah saya cerita kat Nia apa yg jadi.Nia terus kata yg dia dah banyak dengar cerita tak elok jadi kat Bukit tu..banyak couple kena tangkap basah kat sana..

senang cerita orang gelar bukit tu sarang maksi4t.tersentak saya dengar..apalah nasib saya andai kata saya ikut apa yg Aiman suruh..nauzubillahiminzalik masa tu saya dah fikir bukan2..ALLAH tu MAHA MELINDUNGI..

Dan klim4ks cerita saya ALLAH ‘tegur’ kawkaw tapi secara lembut punya bila ALLAH jemput family saya menunaikan umrah.masa tu saya langsung tak rasa apa.memang tak rasa teruja atau apapon.terasa macam nak p melancong ja..

hemm..saya langsung tak cari ilmu macam mana dan apa nak buat masa kat sana nanti..cuma ikut ja apa yg ayah saya buat.setibanya saya kat Masjid Nabawi,tiba2 hati saya rasa lain..dan bermulanya titik perubahan saya sekarang ni bila saya berpeluang untuk solat dalam Taman Raudhah..

berapa ramai orang yg dah ada di masjid tu,tapi langsung tak ada rezeki nak solat di Taman Raudhah (Taman Syurga)? Bertuahnya saya rasa masa tu..masa pertama kali saya sujud dan dahi saya menyentuh sejadah

Taman Raudhah,air mata terus mengalir..terasa diri ni kerdil dan hina sangat.ALLAHU..sampai sekarang masih terasa lagi perasaan tu..lepas tu saya jugak berpeluang untuk tengok sendiri payung2 gergasi yg ada depan Masjid Nabawi terbuka..

ALLAH ALLAH..tergamam saya.tegak saya berdiri macam tengah nyanyi lagu Negaraku bawah payung2 tu..berapa ramai orang yg dah sampai ke Masjid Nabawi tapi tak berpeluang nak tengok sendiri payung2 tu terbuka..alhamdulillah depan mata saya ALLAH tunjuk..

ALLAH MAHA PENYAYG..dan momen yg saya nak cerita yg akhir ni adalah titik tolak macam mana saya berubah secara drastik terutama dari segi pemakaian..masa tu saya dah ada di Makkah al Mukarramah..saya nampak

semua perempuan bertutup litup, berpurdah..saya pun pakai purdah sebab nak rasa ‘bond’ dekat situ (memang saya dah spare purdah dari rumah)..bila saya pakai ja timbul satu perasaan yg saya trasa bagai dilindungi..perasaan yg saya sendiri tak dapat nak gambarkan.

lepas tu pulak saya try pakai tudung labuh..handsocks dan socks pulak saya beli kat penjual tepi2 jalan kat sana..mulanya pakai atas alasan senang nak solat,tak payah pakai telekung dah.Then..lama kelamaan I realise I totally fall in love in wearing purdah..I fall in love in wearing loose jubah..

I fall in love in wearing handsocks n socks..I fall in love in wearing tudung labuh..sangat2 suka..dan masa nak balik ke Malaysia saya teringat macam mana pemakaian saya masa nak ke Madinah/Makkah..saya malu.saya menangis.saya rasa berdosa amat sangat.sanggup ‘jual tubuh’ kat orang ramai.kenygkan nafsu lelaki2 yg bermata liar..ALLAHU ALLAH..jejak ja kaki saya kat bumi

Malaysia,saya dah nekad yg saya nak berubah terus.sampai je kat rumah tanpa berlengah terus saya asingkan pakaian yg tak ikut syariah untuk sedekah (walaupun masa tu saya cuma tinggal baju tak sampai 10 helai dan seluar 2 helai).

Tak kisahlah kalau tak berbaki langsung baju yg ada tapi saya nekad.esuk tu terus saya bagi kat sepupu2 saya yg muat pakai.ramai orang terkejut dgn prubahan saya.even ayah saya sendiri tegur perubahan saya dan tanya saya kenapa pakai jubah,socks n handsocks setiap kali keluar. drastik sangat berubah, kata ayah. saya cuma tersenyum. Doakan saya sentiasa istiqomah. In sya ALLAH…

Kalau korang especially yg free hair,atau berpakaian tak ikut syariah dan tiba2 terasa di hati nak pakai tudung masatu,atau nak pakai baju longgar ke atau apa saja yg korang rasa,buat! Just do it..sebenarnya tu ‘teguran’ lembut dari ALLAH untuk korang.

dan pada sesiapa yg berpakaian dah ikut syariah tu jangan memperlekeh kaum hawa yg belom bertutup sempurna..sebab kita taktau yg mungkin kedepan si dia yg korang lekeh kan tu akan jadi solehah melebihi diri sendiri..” Sekian coretan dari saya.

Pengajaran di sini, Menjadi wanita muslimah itu memang tak mudah. Terkadang terbit perasaan untuk menjadi lebih baik tapi pada kenyataannya, hal itu hanyalah omong kosong yg terlintas di dalam benak kita saja.

Kerana kebanyakan orang lebih memilih untuk terbebas dari apa yg membuatnya tidak nyaman. Sebab itulah yg membuat mereka senang akan kehidupan yg dijalaninya. Tanpa beban, tanpa kekangan dari siapa pun.

Dalam sebuah kehidupan ada yg namanya perubahan dalam diri seseorang. Perubahan terjadi kerana adanya suatu permasalahan yg timbul dalam alur kehidupan manusia.

Tak hanya jika ada permasalahan saja melainkan ketika seseorang telah mendapatkan kesadaran dalam diri mereka. Kemungkinan hatinya akan terketuk untuk melakukan suatu perubahan dalam diri mereka.

Seseorang akan teringat akan sebuah perbuatan yg pernah dilakukannya. Satu per satu akan muncul dalam memori diri mereka. Kejadian inilah yg membuat mereka merasa menyesal. Dan tak ingin mengulangi perbuatan buruk yg pernah mereka lakukan.

Entah, hal ini akan membuat mereka melakukan suatu perubahan secara langsung atau akan menundanya. Tak dapat ditentukan bila seseorang akan berubah. Berapa lama, hanya seseoranglah yg tahu. Dan merekalah yg mampu memutuskan untuk berubah atau tidak. Kesibukanlah yg akan menunda mereka untuk melakukan suatu perubahan.

Bagi seorang remaja mereka biasanya akan menunda-nunda. Hingga waktunya tiba, hingga teguran akan datang padanya. Hanya seseorang yg selalu ingat akan kebesaran-Nya. Yg tak akan mengkhianati apa yg telah diberikan-Nya pada kita.

Pada persoalan remaja biasanya mereka akan sibuk untuk bermain dgn gadget canggihnya tersebut. Kerana di zaman yg modern ini kemunculan berbagai gadget murah telah beredar di kalangan masyarakat.

Suatu pemikiran yg aneh bukan, ketika para remaja berpikir akan kehidupan yg mereka jalani masih lama dan masih jauh. Hingga penundaan waktu semakin lama pula. Entah apa yg mereka cari. Entah apa yg mereka tunggu. Tetapi inilah sebuah permulaaan alur kehidupan tanpa adanya tujuan yg jelas. Semua berjalan tanpa kesadaran.

Mengikuti alur kehidupan tanpa adanya lika-liku. Itulah hal yg paling didambakan dari sekian banyak remaja yg ada di negeri ini. Keinginan yg memang masuk akal. Untuk selalu hidup berjalan lurus dan tak berliku.

Sumber cerpenmu. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan salah.. Terima Kasih!.Sayg korg semua!

Leave a Reply