Ramai Yang Tertanya2 Apa Istimewanya Sajat Sehingga Terlepas Dari Sebarang T1ndakan..Keb4l Sangat Ke Dia Ni

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

Dia dilahirkan sebagai lelaki dengan nama Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman. Itu maklumat yang diper0lehi hasil pertemuan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ketika kec0h Sajat mengenakan pakaian wanita sewaktu melakukan ibadah umrah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) yang ketika itu masih lagi menjadi Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Haji Zulkifli M0hamad Al-Bakri sendiri yang mengesahkan perkara tersebut.

Malah, sejak tahun 2018 lagi Sajat dikatakan telah bertemu dengan pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) iaitu Pen0l0ng Pengarah Kanan, Cawangan S0sial, Bahagian Pembangunan Keluarga S0sial dan K0muniti, Dr Izwan Yus0f.

Peliknya, seperti tidak ada tindakan susulan selepas itu kerana Sajat masih lagi Sajat, malah ada ketikanya apa yang dik0ngsikan di media s0sial seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

Aku bukan hanya bercakap dari segi kemanusiaan tetapi juga dari segi agama Islam yang kita anuti. Lelaki berpakaian wanita bukan sahaja salah di sisi agama Islam tetapi salah di sisi und4ng-und4ng di Malaysia.

Terus terang, aku masih lagi ‘keliru’ sama ada Sajat lelaki atau perempuan atau khunsa seperti yang sering did@kwa segelintir pihak. Mana satu? Jika dia lelaki, kenapa tiada tindakan yang diambil kerana berpakaian wanita? Jika dia perempuan, kenapa namanya di dalam kad pengenalan adalah nama lelaki? Jika dia khvnsa, mana bukti-bukti d0kumen rasmi perub4tan?

Bulan puasa lalu juga kec0h apabila netzen m4rah dengan cara Sajat berpakaian yang se0lah tidak mengh0rm@ti bulan yang mulia. Baginya, tidak ada apa yang membataskannya melakukan apa yang dia suka. Paling tidakpun, buat sahaja perm0h0nan maaf seperti yang dilakukannya ketika 1su umrah dulu. Semua 0rang senyap, semua 0rang lupa. Mudah saja.

Ketika ini kec0h pula 1su dia memakai bikini se0lah-0lah sedang menikm@ti musim panas seperti mereka di barat yang berjemur untuk menggelapkan kulit. Beberapa keping f0t0 masih lagi berada di media-media s0sial kerana sudah dik0ngsi ramai warga maya.

Seperti yang berlaku ketika dia mengerjakan umrah dulu, Sajat lebih selesa berdiam diri. Se0lah dapat membaca, masa akan membuatkan 0rang lupa dengan apa yang dilakukannya dan semua akan kembali kepada sediakala.

PU Amin ajak b0ik0t, PU Syed minta Jakim dan PDRM ambil tindakan, ibu kepada Aliff Syukri, R0zita Ibrahim tegur, netzen jangan cakaplah – ada yang tegur ada yang meng3ji dan pastinya ada yang meny0k0ng.

Percayalah cakap aku, beri sebulan dua dan tidak ada lagi 0rang yang akan membicarakan hal ini. Semuanya akan berjalan seperti biasa sehinggalah Sajat muncul kembali dengan k0ntr0versi terbaru yang mahu diciptanya. Ketika itu, semua 0rang akan bercakap kembali dan dia akan kembali memb1su.

Aku masih lagi ingat kata-kata Sajat dalam vide0 bersama Aliff Syukri ketika mem0h0n maaf atas kejadian ibadah umrah tidak berapa lama dulu.

“Saya cuma nak belajar, nak dekatkan diri dengan Islam. Saya dah banyak mencari harta duniawi saya tak ada harta akhirat”, antara kata-kata Sajat dalam vide0 tersebut.

Aku rasa inilah kali pertama dan kali terakhir aku nak berbicara tentang Sajat. Aku pasti kalau aku berbicara lagi, pastinya aku hanya akan mengulangi benda yang sama, cerita yang sama, dan mungkin atas sebab-sebab yang hampir serupa. Jadi lebih baik ini jadi yang pertama dan terakhir.

Untuk pihak yang berwajib, kalaulah benar Sajat itu lelaki yang berpakaian wanita dan tidak ada sebarang tindakan yang ingin diambil, maka berikanlah kebenaran kepada semua lelaki yang ingin berpakaian wanita supaya tidak ada pilih kasih (0kay, ayat ini hanya ayat perli dan bergurau sahaja!) Minta dijauhkan.

Kepada Sajat (kalau dia baca), anda ada kapasiti untuk membentuk masyarakat ke arah yang lebih baik kerana anda ada ramai pengikut di media s0sial. Gunakanlah sebaik mungkin. Aku t0l0ng ulangkan sikit ayat dalam vide0 mem0h0n maaf dulu, “saya tak ada harta akhirat”. Gunalah peluang yang ada untuk mencari harta akhirat. Sentiasa ingat, Tuhan itu Maha Pengampun.

Salam Jumaat dan jumpa lagi! Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Gempak

Leave a Reply