“S4kit sangat sampai muka pucat…”-Almy Nadia alami pend4rahan,terpaksa gugur kandungan usia empat minggu

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

DIJANGKA hamil empat minggu, pelak0n Datin Almy Nadia dipercayai kegvguran setelah mengalami pend4rahan pada rahim sejak 22 Mei lalu.

Suaminya, Datuk Fizz Fairuz atau nama sebenarnya M0hd Fairuz Zainal Abidin, 40, berkata pend4rahan yang dialami berlaku ketika isterinya berada di rumah, dua hari sebelum sambutan Aidilfitri pada Ahad.

“Dua hari sebelum raya, Almy mula mengalami pend4rahan pada rahim. Malam tu juga kami telef0n d0kt0r dan bertanya tentang pend4rahan tersebut. D0kt0r kata kalau d4rah keluar lebih banyak, terus maklumkan padanya,” ujarnya.

Menurut Fizz, selepas membuat pemeriksaan, terdapat d4rah beku pada rahim Almy yang kelihatan seperti ulser malah saiznya membesar sehingga satu sentimeter (cm) setiap hari.

“Kees0kan harinya saya bawa Almy ke h0spital dan buat pemeriksaan. Ada d4rah beku pada rahim Almy… seperti ulser. Hari pertama d4rah beku tu hanya berukuran 1cm, hari ketiga ia membesar kepada 3cm hingga 6cm semalam,” katanya ketika dihubungi mStar pada Khamis.

Tambahnya, Almy juga kelihatan terlalu lemah dan pucat kerana kehilangan terlalu banyak d4rah sebelum d0kt0r membuat keputusan untuk melakukan pemb3dahan membuang d4rah beku dan mencuci rahim.

Pemb3dahan itu dijalankan pada Khamis kira-kira pukul 3.30 petang sehingga 5.45 petang di sebuah h0spital swasta di Setapak, Kuala Lumpur.

“Semalam dia mengalami s4kit yang teramat sangat sampai muka dia pucat. Almy pun langsung tak dapat tidur, s4kit sangat macam 0rang nak beranak.

“Jadi d0kt0r ambil keputusan untuk buat pemb3dahan dan keluarkan d4rah beku tersebut dan cuci rahim kerana d4rah sudah terlalu banyak keluar,” ujar Fizz.

Ketika ditanya punca pend4rahan tersebut, pelak0n itu berkata kemungkinan isterinya hamil empat minggu. Namun, perkara itu belum dapat disahkan kerana pihak h0spital masih melakukan pemeriksaan.

“Punca pend4rahan itu kemungkinan daripada kantung bayi. Almy berkemungkinan hamil empat minggu. Tapi, kami masih tak dapat pastikan punca sebenarnya kerana kemungkinan d4rah beku itu terjadi akibat kehamilan atau ia hanya d4rah beku yang berada dalam kantung bayi,” katanya.

Dalam pada itu Fizz berkata tiada apa yang diharapkannya melainkan agar Allah memberikan kesembuhan kepada isterinya.

“Rezeki tu mana-mana pun ada. Kalau Allah nak bagi, cepat atau lambat kita tetap akan dapat tapi nyawa Allah bagi sekali saja jadi kami ambil keputusan untuk gugurkan sahaja kandungan itu dan selamatkan ny4wa isteri saya.

“Sebelum rahim itu dicuci, staf perubatan cakap dalam kantung itu dah k0s0ng, sebelum ni ada kelihatan ketulan seperti kandungan. Mungkin semalam bila dah s4kit sangat, benda itu dah keluar jadi kemungkinan gvgurlah kandungan itu,” jelasnya.

Sebelum ini mStar ada melap0rkan mengenai Almy yang mengalami kegvguran pada usia kandungan 14 minggu pada Februari lalu. Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih! Kredit Mstar

Leave a Reply