Sekarang baru nampak ken4pa Allah datangkan ‘kluster tabligh’ kepada kita semua

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini.

Ketika w4bak C0v1d19 mula menul@r di Malaysia, ‘kluster tabligh’ menjadi sebutan ramai. Perhimpunan ijtimak tabligh di Masjid Sri Petaling, Kuala Lumpur yang mengumpulkan ribuan jemaah tabligh dari dalam dan luar negara dikatakan menjadi penyebab berlakunya pertambahan k3s C0v1d19 di dalam negara.

Ramai yang memandang serong, malah ada yang turut melemparkan pelbagai kata sinis kepada golongan jemaah ini. Hakikatnya sesuatu yang boleh kita pelajari, ada hikmahnya tersendiri mengapa ‘kluster tabligh’ yang terpilih dalam ujian ini.

Jemput baca perkongsian daripada Muhammad Hassan ini

Sekarang baru kita nampak kan kenapa Allah datangkan ‘kluster tabligh’ kepada kita semua. Betapa jujur dan ikhlasnya jemaah tabligh dalam 1su c0v1d.

Beribu-ribu mereka kena buat test,beratus orang positif. Tapi sepanjang saya mengikuti perkembangan jemaah ini,belum ada lagi saya baca status dari jemaah k0mplen tempat ku@rantin tidak selesa,tidak bersih,tidak diberi layanan baik.

Bahkan ramai rakan rakan doktor sangat senang dengan mereka,sangat patuh beri kerjasama. Bukan itu sahaja sepanjang mereka berada di w@d,di pusat ku@rantin boleh dengar laungan azan, boleh dengar bacaaan Al-Quran, boleh dengar bacaan taalim.

Ada yang mula rindu dengan jemaah tabligh.

Sekarang kluster oversea pula tiba. Belum seminggu lagi,tapi macam macam dah saya baca. Tempat ku@rantin tidak bersihlah, tidak kemaslah, nak hotel selesalah. Staff KKM muka ketatlah. Macam-macam dah diorang demand.

Sedangkan dalam kalangan jemaah tabligh itu. Bukan orang biasa biasa. Jutawan, ada jawatan tinggi dalam jabatan, pensyarah, d0ktor, petani yang ada ladang ribu ribu ekar. Tapi mereka sikit pun tak demand.

Bahkan ada yang menyumbang kepada tabung c0v1d Ratusan ribu ringgit. Ada diantara mereka sehingga ke hari ini tidak putus putus bantu frontliner.

Apa formula jemaah tabligh ini? apa faedah yang mereka dapat setelah sekian lama ikut jemaah tabligh? Mereka sekarang belajar: “Kami dengar, kami taat..Kami k0rbankan masa, diri, harta untuk Allah”

Inilah jemaah tabligh yang patut saya dan kalian tahu. Mereka sedang diuji,dan kita juga sedang diuji. Cuma beza mereka dengan kaki k0mplen adalah; TAAT, tidak diajar untuk k0mplen, diajar untuk bersyukur, diajar untuk taat pemerintah, diajar untuk berbuat baik kepada orang lain, diajar untuk berterima kasih, diajar mengaku salah, diajar selesaikan masalah dengan amalan.

Apa Kata Anda. M0h0n maaf jika ada tersilap dan s@lah.. Terima Kasih!

Leave a Reply